Kanske markerade det början på slutet, när det i helgen avslöjades av nättidningen Air Mail att det finns ett mjukvarufel i Gulfstreams populära 500- och 600-modeller som gör att flygplanen redan vid ganska svag vind har en tendens att kraftigt sjunka vid landning. Så kraftigt att det liknar en krasch och riskerar att skada planet. Det är kanske inte den perfekta metaforen för var vi befinner oss nu, men det är inte en alltigenom usel liknelse.
Tecknen på dåliga tider har varit många den senaste tiden. Nu tänker jag inte bara på kriget i Ukraina, skenande energipriser, allmän inflation och ökat räntetryck. Vi närmar oss ett läge som närmast påminner om 2000-talets dotcom-krasch. Många av er som läser denna text förstår vad det innebär, men har inte upplevt det. Låt mig därför först säga: det är inte kul.
En del bedömare talar om en kommande stagflation, det vill säga en sådan situation vi såg på 1970-talet av ökad inflation, men samtidigt arbetslöshet och avsaknad av tillväxt. Det är en slags kombination av stagnation och inflation. Jag talade med den välrenommerade ekonomen Douglas McWilliams och han gillade inte begreppet för att det inte förklarar dynamiken. När en stat befinner sig i inflation måste man helt enkelt trycka ner tillväxten tills inflationen avtar.
Fraser som ”founder friendly” är inte mycket värda
Mattias Miksche, entreprenör och väldigt aktiv ängelinvestare, exponerad mot en stor mängd bolag, beskriver situationen på marknaden i ett LinkedIn-inlägg. Han ser limited partner-investerare, dvs de som levererar pengar till VC-fonder, som drar tillbaka utlovade pengar. Han ser VC-fonder som drar tillbaka redan lämnade term sheets och de rundor som överhuvudtaget görs är på halva storleken och halva värderingen. Fraser som ”founder friendly” är inte mycket värda. Krisen är alltså redan här, enligt Miksche.
Ytterligare kommentarer kommer från Stefan Hallgren, en gång i tiden välkänd webbentreprenör med säte i Östersund, som i dag håller lite lägre profil i medierna, manager på Ninetone för några av våra största YouTube- och Instagram-stjärnor såsom Jocke och Jonna, Ida Warg och Tova Helgesson. I en story på Instagram skriver han att krisen är här och att det inte går att fortsätta som vore det 2019. Hallgren varnar för kommande tider och skriver att bara runt 5-6 svenska influencers kommer kunna behålla sina topp-positioner det kommande året och de som krymper sin kostnadskostym mest och först kommer att klara sig bäst. För de som överlever skapas nya möjligheter.
Ett annat vanligt fel är att man inte tar i tillräckligt mycket
Sequoia har beskrivit en situation med neddragningar i en blinkning till Darwin som att ”de snabba överlever”. Ett vanligt och allvarligt fel som många entreprenörer gör är att de avvaktar med åtgärder. Det är inte ett klokt beslut. Ett annat vanligt fel är att man inte tar i tillräckligt mycket. Ett stort antal bolag, även svenska, har emellertid redan meddelat att de kommer göra nedskärningar om omkring 10% eller sluta anställa. Frågan är om det räcker? Det går ju givetvis att arbeta med intäktssidan också. Det brukar sällan vara populärt kortsiktigt, men om kunderna gillar dina produkter och tjänster vill de ofta också att ditt bolag finns kvar. För bolag som är kapitalkrävande handlar det i dag om att tillse att man har en rimlig horisont till att nå lönsamhet och samtidigt kraftigt förlänga runway, det vill säga tiden till nästa kapitalanskaffning. I det senaste avsnittet av den populära podden All-In säger investeraren David Sacks att man ska i dag se det som att man nu spenderar nästa rundas pengar, inte nuvarande rundas pengar. Man får helt enkelt räkna med väsentligt sämre värderingar om man behöver ta in pengar nästa år.
Efter dotcom-kraschen tog det uppemot sju år tills marknaden återhämtade sig. Sedan fick man nästa smäll i form av Lehman-kraschen. Det är inte roligt att driva tillväxtbolag på en sådan marknad. Samtidigt skapar det möjligheter för den som kan överleva. Helt plötsligt kanske det till och med går att rekrytera personal, något som många mindre startups haft stora problem med de senaste åren.
Många av dagens absolut största bolag är bolag som överlevde dotcom-kraschen
Det är nya tider och allt är inte detsamma som under dotcom-kraschen. Vi har en väsentligt bättre kapitalmarknad i allmänhet och på affärsängel-sidan i synnerhet och dessutom har vi bättre entreprenörer. Det går att både bygga och driva bolag mer kostnadseffektivt än vad som tidigare varit fallet. Dessutom lär man sig snabbt av både varandra och vad som händer internationellt. Investerare som varit med förr, kan både vara långsiktiga och se lägen och därför inte helt sluta vara aktiva. Vidare bör det nämnas att många av dagens absolut största bolag är bolag som överlevde dotcom-kraschen. Samtidigt är tecknen på en annalkande atomvinter på kapitalmarknaden lite för många för att bortse från.
De populära privatplanen från Gulfstream kostar från 50 miljoner dollar och uppåt. De kraschar vid måttlig motvind. Du vill inte att det skall vara den perfekta metaforen för din startup. Agera nu, så slipper du gå med nosen i backen.
MIKAEL PAWLO
Head of growth, Bokio
LÄS MER: CAMILLA BERGMAN: "Lösningen för alla är inte att skära ner"