Sök ikon

Supergrupp bildar Bare – ska höja stilen på det hudnära: “Vi är otroligt starka”

Rami Hanna, Iman Malmberg, Louise Reznik, Rebecka Lidenwall, Hanna Marzouki Widlund och Ario Molapour.

De kommer från några av de hetaste varumärken i Sverige och är profiler i sociala medier.
Nu ska de göra svenskornas underkläder bättre – genom att skriva om reglerna.


Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Bare är inte bara ett nytt svenskt underklädesmärke som lovar hållbart intill huden i fållan tillgänglig lyx. Bakom kulisserna finns en ”supergrupp” från den nya svenska modescenen – sex medgrundare med de rätta kontakterna och kanalerna.

Kolla bara in det här: Från hajpade modemärket Eytys kommer vd:n samt kreativa chefen Rebecka Lidenwall och e-handelschefen Louise Reznik. Den strategiska rådgivaren Ario Molapour kommer från solglasögonmärket Chimi och den operativa chefen Iman Malmberg har tidigare skapat yogamärket Grounded. De har strålat samman med duon bakom produktionsbolaget HANA, Rami Hanna och Hanna Marzouki Widlund, varav Hanna MW, som hon kallas på Instagram, är en profilerad stylist som bland annat designat kollektioner för Gina Tricot.

”Det vi är mest hajpade över är teamet vi har satt ihop. Vi är otroligt starka”, säger Ario Molapour. 

Underkläder ett första steg

Det är som namnet antyder nakenheten som är central i Bares design och bildspråk. Hudnära toner och enkla snitt. Avdramatiserat och inte typiskt sexigt, enligt skaparna. 

“Det räcker med att se till mig själv, som alltid varit väl medveten och investerad i kläderna jag bär men desto mindre i underkläderna. Jag har saknat underkläder på marknaden som har en omsorgsfullt designad passform och komfort, så det känns fantastiskt att få vara med och skapa detta”, säger Hanna Marzouki Widlund i en kommentar.

I veckan släpptes de första trosorna och topparna till försäljning på nätet. Det är steg ett av expansionen av varumärket. I sommar kommer också badmode. 

Bare är inte de enda som vill ta andelar på underklädesmarknaden. I USA har entreprenören och reality-stjärnan Kim Kardashian byggt ett imperium på bh:ar och trosor i beiga och bruna toner i Skims. Även artisterna Lizzo och Rihanna har egna underklädesmärken. 

Bare-vd:n Rebecka Lidenwall pekar på coronaeffekten. Hemmakläder och bekvämlighet har fått ett uppsving, säger hon. 

”Man ska kunna kombinera bekvämlighet och en hög designgrad.”

Samtidigt poängterar hon att Bare inte är inspirerade av Skims och att det finns uppenbara luckor att fylla på mellanprisnivå, just för kvinnor. 

”Det saknas ett segment på den prisnivån vi ligger på.”

Måste göra om för att göra rätt

Bare lyfter fram hållbarhet som viktigt, både att underkläderna lever länge och att produktionen gör så litet klimatavtryck som möjligt. Alla Bares kläder ska tillverkas av eko-certifierade tyger i en fabrik i Portugal som i sin tur är byggd helt av spillmaterial och enbart drivs av grön energi. 

Ario Molapour säger att bolaget vill göra allt rätt och därför måste gå emot gängse konventioner. 

”Det är väldigt svårt, nästintill omöjligt, att arbeta som man har gjort tidigare. Det går inte att lansera åtta kollektioner på ett år och vara hållbara.”

Bare ska istället släppa mindre kollektioner som varar längre, är tanken. 

På fem års sikt hoppas bolaget ha tagit världen med storm. Bare ska ha minst en flagship-store i Sverige och säljas hos stora aktörer utomlands.

Bjuder in investerare 2023

När de första byggstenarna nu läggs är det utan riskkapital. 

”Vi har valt att inte ta in riskkapital till första omgången även om intresse har funnits innan lanseringen. Vi går in med eget kapital och väntar hellre till första rundan. Det kommer att komma”, säger Ario Molapour.

När kan det vara aktuellt att ta in kapital?

”Inom ett år”, säger Rebecka Lidenwall. 

”Vi måste först bygga brandet och jobba ihop oss.” 

Ario Molapour fyller i: 

”År två tänker vi att vi måste ta in kapital. Då kommer det gå ganska fort för oss.”

Läs mer