Brightbid vill ge David en chans mot Goliat på annonsmarknaden. Allt kokar ner till att man måste vinna på Google och det ska små och medelstora bolag kunna göra med hjälp av adtechbolagets verktyg.
Centralt i affärsidén finns en speciellt framtagen AI, artificiell intelligens, som under dygnets alla timmar analyserar stora mängder data.
Sett till intäkterna går det som tåget för Brightbid. Bolaget har femdubblat sin omsättning från 5 till 25 miljoner de senaste 12 månaderna och ökat från 8 till 47 anställda. Samtidigt har bolaget etablerat sig på tre marknader, däribland Storbritannien.
”Vi skapar ett verktyg som gör att SaaS-företag kan sänka kostnaderna och ändå uppnå förbättrade resultat”, säger grundaren Gustav Westman.
En av Brightbids rådgivare är Christos Stavropoulos, tidigare digital chef för iZettle och PayPal, med över 20 års erfarenhet av digital marknadsföring och försäljning.
”Jag är imponerad av både den tekniska utvecklingsnivån och den kommersiella framgången som Brightbid har uppnått hittills. Jag är glad över att få vara en del av produktutvecklingsresan och stödja visionen om att bli en teknisk ledare inom området”, säger Christos.
Brightbid, som startade 2020, har som mål att växa med över 300 procent i år, vilket man i dagsläget överträffar. För närvarande ligger nivån på 400 procent årlig tillväxt.
Nästkommande år ska tillväxten landa på över 150 procent.
Bolaget noterar att kostnaderna för digital marknadsföring ökar för varje år och att Google Ads är inget undantag.