Nina och Sophie Fornander är mor- och dotterduon som såg en möjlighet på marknaden för hästfoder. Efter en lyckad nylansering under pandemin med två år av kraftig tillväxt hoppas duon nu på att dubbla omsättningen i sin e-handel, från närmare 6 till 12 miljoner kronor. Samtidigt har de fått med sig profilen Gunilla von Platen som investerare och mentor.
“Jag blev uppsagd från mitt fasta jobb under pandemin. Då bestämde jag mig för att satsa helhjärtat på det här”, säger Sophie Fornander och fortsätter:
“Nu har det verkligen tagit fart och vi kan satsa ordentligt.”
Själva affärsidén har egentligen funnits med i familjen länge. Redan för omkring 20 år sedan började Nina Fornander sälja mineraler i foder. 2014 lanserade mor och dotter tillsammans Activ Mineral, vilket senare skulle komma att bli det som idag är Minerals by nordic.
Och det handlar alltså om en slags mineraltillskott som tillsätts till fodret. För hästen ska det resultera i exempelvis bättre prestation och finare päls.
“Foderbranschen är väldigt traditionell och många gör samma sak och fokuserar på återförsäljare. Vi har satsat nästan helt på vår egna e-handel sedan dag ett. Sen har vi arbetat mycket med digital marknadsföring, influencers och samarbetspartners och har även internationella ryttare och kuskar, liksom veterinärer som står bakom”, säger Sophie Fornander.
Kunderna man riktar sig mot är både professionella ryttare liksom hobby-ryttaren. Nina Fornander lyfter fram att i hästbranschen, som omsätter många miljarder kronor i Sverige, så är det privatpersoner som står för majoriteten av pengarna.
“Vi har väldigt många kunder som är mer traditionella, som inte lever på hästsport. Men man vill att hästen ska må så bra som möjligt. Det har varit otroligt viktigt under pandemin också tror jag, då kunde man inte göra så mycket men man kunde vara i stallet”, säger hon.
Gunilla von Platen investerar
Under 2019 omsatte Ekoladies, som bolaget bakom Minerals by nordic heter, 1,8 miljoner kronor. Under 2020 ökade omsättningen till 3,4 miljoner och i fjol omsatte bolaget alltså 5,6 miljoner kronor. På sista raden fanns en vinst på 260.000 kronor.
Hur mycket Gunilla von Platen faktiskt har investerat vill grundarna inte säga. Men de lyfter fram att även kontakterna och kunskaperna är något som de kan dra nytta av framåt.
Hur kom ni i kontakt med varandra?
“Vi var på ett seminarium som Almi Anordnade i Kalmar där de riktar sig mot kvinnliga entreprenörer och investerare. Gunilla var där och intervjuades och jag sa till Nina att vi måste gå fram och hälsa, för hon hade i intervjun sagt att hon oftast investerade i hästtjejer eller barn till bönder.”
“Jag är barn till bonde och hästtjej och därifrån tog det fart. Vi höll kontakten och Gunilla erbjöd sig att investera ganska snabbt efter det.”
Idag är det bara Sophie och Nina Fornander som arbetar med bolaget. I höst hoppas duon kunna ta in sina första anställda. Dessutom har de ställt in siktet på att även ta sig in i de fysiska butikerna via en större kedja.
Även om omsättningen i år är beräknad att landa kring 12 miljoner kronor så har grundarna målet klart för sig. Att någon gång nå 100 miljoner kronor i omsättning.
Varför tror ni att ni har lyckats med tillväxten?
“Vi växer genom att nöjda kunder rekommenderar produkten vidare och det ger spridning. Vi följer statistik på hur många nya kunder vi har varje månad och det är superviktigt att de är nöjda och fortsätter rekommendera produkten vidare.”