Zcooly ska hjälpa barn att lära sig matte – genom att spela. Totalt har bolaget lockat 80.000 användare i Sverige idag. Den främsta målgruppen är barn i åldern fem till tolv år.
I januari i år tog bolaget in 20 miljoner kronor i en runda där bland annat Almi Invest och Verdane Foundation deltog. Pengarna skulle användas till att snabba på tillväxten – och nu köper bolaget Peppy Pals för att diversifiera sig.
“Det är en perfekt match. Både vi och Peppy Pals var tidiga med att inse hur kraftfullt spelet är som ett verktyg i inlärningsprocessen och vi är väldigt imponerade av produkten som de har skapat”, säger Jonathan Wadström, vd på Zcooly.
Peppy Pals har utvecklat ett spel som ska utveckla den emotionella intelligensen hos barn, även känt som EQ. Uppköpet innebär att Zcooly breddar sitt utbud från enbart matematikspel. Peppy Pals har även fokus på en lite yngre målgrupp, barn i åldern två till sex år.
“EQ kan liknas vid en av dina grundpelare i livet. Mental ohälsa är ett stort problem bland barn och unga idag och forskning visar att ju tidigare barn lär sig att prata om känslor, desto bättre skyddade är de mot psykisk ohälsa längre fram i livet. Dessutom ser vi hur barnen som har hög EQ ofta presterar bättre i skolan”, säger Rosie Linder, grundare av Peppy Pals.
De återkommande årliga intäkterna ligger idag på 10 miljoner kronor, innan förvärvet. Tillsammans omsatte Zcooly och Peppy Pals ca 5 miljoner kronor 2021.
“Vi är väldigt glada över det här förvärvet och ser fram emot att få in kompetensen som grundarna besitter. Peppy Pals är redan ett stort varumärke, både i Sverige och utomlands, och den framgångsresan ska fortsätta. Vi delar en vision och har länge gått sida vid sida inom den här branschen – tillsammans kommer vi att bli ännu starkare och siktar på att bli störst i Europa på EdTech, säger Jonathan Wadström.