”Det är så otroligt häftigt att så många bra investerare tror på oss. Det känns helt fantastiskt.”
Det är en glad Maria Seraki, grundare och vd på MWH of Sweden som svarar i telefonen.
Nu har det gått ett par veckor sedan hon och hennes team kammade hem en miljon kronor av en rad tunga investerare i Shift-finalen. Bolaget gör businesskläder – det vill säga kostymer och liknande – som ska vara lika sköna som mjuka träningskläder, fick in kapital från Jens Nilsson, Pernilla Nyrensten, Zeinab Daugaard och Noel Abdayem.
Men hela nyemissionen är betydligt större än så vad MWH of Sweden fick in från ovanstående investerare. Bolaget började nämligen jaga kapital under hösten och när de sökte till Shift i våras hade två miljoner kronor redan kommit in.
Nu när de stänger rundan landar tillskottet på omkring 7 miljoner kronor, varav alltså en miljon kommer från Shift.
Hade ni verkligen behövt vara med i Shift, med tanken på kapitalet ni fått in från annat håll?
”När vi sökte till Shift hade vi fått in omkring två miljoner kronor, och vi har kämpat med att få in investerare sen i höstas. Efter att vi sökte till Shift och gick vidare i deltävlingarna har vi också kunnat berätta det när vi pitchat in oss på annat håll. Och det har gett oss en verifiering att vi är på rätt väg, så att flera har vågat investera i oss”, säger Maria Seraki.
Hon fortsätter:
”Så nej, vi hade egentligen inte behövt få in pengarna från Shift, men tävlingen har gett oss mer än så. Det handlar inte bara om kapital, utan om nätverket vi har fått, vilket är en stor styrka. Plus att vi under tiden har fått lära oss en massa om hur vi ska pitcha. Så det har varit ovärderligt.”
Att få med Pernilla Nyrensten, grundare och vd på Revolutionrace, var ett av målen, berättar hon.
”Hon är en jättestor förebild. Hon är mäktigast i handeln och dessutom är hon kvinna. Hon har gjort det vi vill göra. Så att få bolla med henne är verkligen en förmån.”
Utöver investerarna som nämndes ovan har bland annat Carl-Axel Surtevall, grundare av Casall och Pelle Gustafsson, grundare av Outnorth klivit in.
"Vi går från åtta delägare till närmare 30 delägare. Det är verkligen ett dreamteam med många olika kompetenser”, säger Maria Seraki.
Pengarna som snart trillar in på kontot ska öronmärkas för att bygga upp ett lager med kläder, marknadsföring och så småningom internationell expansionen.
Grundarna pitchar framför Shift-investerarna under den stora finalen.
Vilka är er största utmaningar nu?
“Att vi som team ska hålla ihop ordentligt. Det kommer vi behöva jobba mycket med när vi växer. Och att växa balanserat, det vill säga att inte springa på alla bollar, utan att hitta den bästa strategin och prioritera rätt. Sen gäller det att ha kläder på laget, det är nog det viktigaste.”
Hur ser du på konkurrenssituationen?
“Konkurrenter finns det alltid. Vi säljer kostymer och det finns många andra som också gör det. Men det vi gör är väldigt annorlund. Det finns dock en konkurrent som säljer nästan samma typ av kläder som vi gör, som finns i Storbritannien. Det bolaget fördubblade sin omsättning under pandemin. Men vi vill vara ännu mer hållbara och ha en ännu närmare dialog med kunderna”, säger Maria Seraki och fortsätter:
"Vårt mål till 2024 är att alla tyger vi använder i tillverkningen ska vara återvunnet. Och plaggen ska användas ofta och länge, så att de inte byts ut så ofta.”
Hur långt har ni kommit om vi blickar framåt ett år i tiden?
“Då finns vi inte bara i Sverige, utan också i Danmark och Finland. Tanken är att omsätta totalt 10 miljoner nästa år, men bara fram till juni nästa år har vi nog redan omsatt 7 miljoner av det. Vi är också sannolikt en person till i teamet då”, säger Maria Seraki.
Bolaget omsatte knappt 960 000 kronor under 2021 och landade en vinst om 8800 kronor. När nyemissionen är klar kommer Maria Seraki fortsatt vara den största ägaren om 43 procent, Pelle Gustafsson äga 10,7 procent och Maria Ottosson 5,4 procent.