Sök ikon

Tangy Market ska låta dig tjäna pengar – när någon ropar “spela Shoreline”

Teamet bakom Tangy Market, med Linda Portnoff i mitten, och Henrik Berggren i Broder Daniel. Foto: Press/TT/Montage

Tangy Market satsar på att investeringar i musikrättigheter ska bli stort i framtiden.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Linda Portnoff har en bakgrund som vd för organisationen Musiksverige, som hon lämnade 2018, och hon har även forskat om musikbranschens ekonomi på Handelshögskolan i Stockholm. Hon har också skrivit en avhandling om musikbranschens finansiella flöden. 

Med det cv:t kan man säga att Linda Portnoff är bekant med ekonomin i musikbranschen. Något som hon nu använder för att förverkliga sin egna startup-satsning Tangy Market – en app som låter personer investera i musik. 

“Det har alltid skett katalogförsäljningar, som att Warner säljer till EMI eller som när Blackstone köper musikrättigheter. Det är artister som Bob Dylan eller Bruce Springsteen som säljer sina katalogrättigheter”, säger Linda Portnoff och fortsätter.

“Vi erbjuder ett alternativ som gör det möjligt för vem som helst att ta del av det här. Det är ett paradigmskifte på marknaden för musikrättigheter.”

En av låtarna som Tangy Market nu erbjuder en del av intäkterna i är Broder Daniels Shoreline. 

Men innan någon får upp hoppet om att tjäna miljontals kronor i Shoreline-royalties, en låt som nu ska handlas via plattformen, kan det vara bra att klargöra hur upplägget fungerar. 

Fungerar som en marknadsplats

Tangy Market är än så länge tidigt på sin resa. Appen släpptes för ungefär ett år sedan och har idag omkring 1000 användare i 30 länder. Linda Portnoff menar att det finns en stor nyfikenhet på, och ett utbildningsbehov kring, investeringar i musikrättigheter och andra alternativa tillgångar. 

“Vi vill inte lägga i nästa växel förrän vi förstår vad marknaden vill och de förstår vad vi gör”, säger hon. 

Själva appen fungerar som en marknadsplats, likt Avanza eller Nordnet, där användarna kan investera i en låt, en skiva, eller en samling låtar. Sen kommer royalties att betalas ut en gång om året. Priset som investerarna får köpa in sig för sätts utifrån en förväntad avkastning på omkring 5-15 procent beroende på risk.

I fallet med Shoreline rör det sig i dagsläget om en av upphovsrättsägarna som leasar ut en viss procent av sina framtida royalties från Shoreline under en period på åtta år. Linda Portnoff berättar att det rör sig totalt om ungefär 23.000 kronor, som investerarna alltså får dela på.

Broder Daniel. Från vänster: Anders Göthberg, Henrik Berggren, Lars Malmros och Theodor Jensen. Foto:  Henrik Montgomery/TT

Andelarna kan också köpas och säljas på Tangy Markets andrahandsmarknad. Där finns idag alltså cirka 1000 användare som någon gång har investerat i en låt.

“Man får vara lite försiktig med jämförelsen med Avanza, det är inte en likvid marknad på det sättet idag. Det beror lite på vilken investering det är, Shoreline blev väldigt aktiv första gången vi handlade med den. Vi siktar mot att det ska bli en massmarknad, men det kommer att dröja ett tag innan vi är i mål med det”, säger Linda Portnoff. 

Hur ser regleringen ut här?

“Vi gjorde en stor regelverksutredning i samband med att vi startade och i dagsläget är det inte reglerat i Europa. Men vi är måna om att informera investerare, och man hittar prospekt i appen som förklarar vilken låt eller låtar investeringen rör, vilka typer av royalties det gäller och var intäkterna kommer ifrån.”

“Men det du investerar i är framtida intäkter, som i det här aktuella fallet samlas in via Stim.”

Tangy Market har tidigare tagit in kapital från bland annat affärsänglar som Ouisem Samoud, med bakgrund från Skandia och Nordnet, Filip Larsson, tidig investerare i Storytel, och Anders Ingler, grundare av Oaklins Sweden.

Linda Portnoff är grundare och största ägare, men i teamet som arbetat med Tangy Market sedan start finns också teknikchefen Olga Stern, Musikchefen Anna Ingler och marknadschefen Johan Åberg.

Läs mer