Sök ikon

Vill förenkla arbetet i butiken – Storesprint plockar in miljoner från Almi Invest

Uppsalabolaget digitaliserar tusentals daglig sysslor i den fysiska butiken.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Storesprint vill förenkla arbetet på butiksgolvet genom att digitalisera tusentals dagliga sysslor som i dag genomförs helt analogt eller till exempel via excel-dokument.

Nu genomför Uppsalabolaget en emission på 6,3 miljoner för att öka tillväxttempot och innovationstakten och en av investerarna är statligt ägda Almi Invest som satsar 2,5 miljoner på att plattformen har potential att få brett genomslag.

 ”Storesprint är först på marknaden med sin unika skalbara plattform, som ger personalen bättre koll och problem kan åtgärdas snabbare snabbare vilket leder till ökad lönsamhet”, säger Almi Invests investeringschef Pär Lagerström i en kommentar. 

Han säger vidare att bolaget har potential för en snabb och stark tillväxt både i Sverige och internationellt. 

Storesprint lanserade sin SaaS-plattform på marknaden för två år sedan. Bolaget hade förra året en omsättning på 677.000 kronor med en resultat som landade på minus 97.000. 

Bolagets vd Fabian Haglund pekar på att svenskarna fortfarande handlar 94 procent av dagligvarorna i fysiska butiken och att det därför är helt avgörande att ge personalen de bästa förutsättningarna för att kunna göra ett bra jobb.

”Vår plattform förenklar, effektiviserar, eliminerar friktion och driver engagemang med matnyttig såväl som peppig information”, säger han. 

Läs mer