- Det här är fjärde delen i Sverigeresan, där Breakit och Swedbank tar läsaren på en resa i Sverige och träffar bolag och entreprenörer som förändrar. I storstaden, bruksorten eller förorten, vid foten av ett berg eller mellan två sjöar hittar vi fascinerande exempel på att hela Sverige lever. Deras drivkraft är passion, deras motto är hållbarhet och blicken är fäst på långsiktig tillväxt. I Breakits och Swedbanks serie lyssnar vi på deras framtidsvision, drömmar och utmaningar.
I ett industriområde precis vid tågstationen i Norrköping huserar ett litet företag med 19 anställda – och stor potential för världen. Againity tillverkar en ORC-turbin som möjliggör att omvandla spillvärme, varmvatten eller hetgaser från industri, avfallsdepåer, avloppsreningsverk och värmeverk till planerbar el.
Idag har Againity 26 anläggningar i gång, spritt över Europa, och är ett Sveriges snabbast växande bolag. Foto: Fredrik Schlyter
”Vi kan ta värme – som varmvatten, avgaser eller heta gaser – och omvandla den till energi. Det finns väldigt många ställen där våra turbiner skulle kunna användas. Varje turbin kan försörja mellan 50 och 500 hushåll, och spara in upp till 2 000 ton koldioxid under ett år jämfört med europeisk marginalel”, säger David Frykerås, vd och grundare av Againity.
Ny och mer effektiv teknologi
Againity har en egen patenterad turbinlösning som med färre komponenter kan generera el. Det innebär att de är marknadsledande på mindre ORC system där de kan generera el till en lägre kostnad och en högre tillgänglighet än befintlig teknik.
”Vi har även en egen programvara som styr och övervakar turbinerna. Vi kombinera det bästa med den mekaniska och elektroniska världen, för att få en produkt som är så optimerad som det bara går. Vi vill bidra till att spara in så mycket koldioxid som möjligt – ju mer kolkraft vi kan trycka undan desto bättre. Jag vill lämna ett jordklot som går att leva på till mina barn”, säger David.
Tålamod är en nyckel, säger David Frykerås, vd och grundare av Againity. Foto: Fredrik Schlyter
Trots klimathot och elbrist är det här inte en lösning som figurerat särskilt mycket i debatten. En stor utmaning för Againity är också att nå ut med sin produkt.
"Vi jobbar kanske inte i en rockstjärnebransch"
”Vi jobbar kanske inte i en rockstjärnebransch. Vår produkt är ny, och den syns inte på tak eller ute i naturen, utan står inne på industrier och fjärrvärmeverk. Det finns ingen jättestor lobbyorganisation. Så det tar tid att skapa en förståelse inom politiken och få en acceptans i branschen”, säger David och tillägger:
”Tack vare att vi har väldigt nöjda kunder är det nu betydligt lättare. Vi har haft en väldigt bra och stark expansion, och idag levererar vi nästan en turbinanläggning per månad. Omställning tar tid, det får man vara beredd på. Men det finns en otrolig potential till förbättring, det är kul.”
Från oljerigg till hållbar lösning
Fröet till Againity föddes när David arbetade inom offshoreindustrin med att ta upp fossil olja. Med en bakgrund som flygplanstekniker började han fundera på hur turbiner kan användas för att hitta ett mer hållbart alternativ, och 2013 grundade han bolaget.
”Det känns bra att kunna vara en del av lösningen på hur vi kan driva omställningen från fossilt till förnybart”, säger han.
När Againity startade var det få som funderade på var elen kom ifrån, upplever David. Idag märks en stor skillnad. Vilket också underlättat bolagets rekryteringar.
”Vi kan attrahera väldigt bra medarbetare, vill idag arbeta på ett företag som försöker arbeta med – i stället för mot – jorden”, säger han.
Hållbart i flera led
Hållbarhetstänket genomsyrar flera aspekter av företaget, från att de anställda cyklar till jobbet till att de byggt sin verkstad på nästan bara begagnade maskiner och verktyg – även arbetsmiljö och lönsamhet spelar in i ekvationen.
”För att bygga ett starkt bolag idag, tror jag att man behöver ta hänsyn till hållbarhet såväl externt som internt, och även ekonomiskt - utifrån perspektivet att man drar in lite mer än vad man gör av med. Jag tror alla de tre delarna behöver vara i symbios för att ett bolag ska bli långsiktigt livsdugligt”, säger David.
En vanlig utmaning som även Againity stött på har handlat om kapital för expansion. Där har Swedbank varit ett stort stöd, berättar David:
”Swedbank har hjälpt oss med de behov som vi har haft, kring kapital men även gällande checkkrediter, bankgarantier och performance bonds, vilket möjliggjort för oss att kunna göra den här resan. Vi har haft ett bra samarbete och uppskattar den personliga relationen.”
Frida Söderlind, ansvarig för företagserbjudandet på Swedbank, kommenterar:
”Det här är ett utmärkt exempel på hur kreativt entreprenörskap kan åstadkomma ett mer hållbart och samtidigt framgångsrikt företag. Att man ser möjligheten till att utveckla en befintlig produkt och samtidigt bidra till en mer hållbar miljö.”
Vill du veta mer om hur du och ditt företag kan utveckla hållbarhetsarbetet utifrån er verksamhet och förutsättningar?
Eller kanske få inspiration av entreprenörer som brutit ny mark? Då är du välkommen att läsa om våra tips och råd som ger bättre koll på företagande och entreprenörskap.