Två och en halv vecka har nu gått sedan Klarna meddelade personalen att bolaget måste spara pengar och att 10 procent av tjänsterna ska bort. I Sverige handlar det om potentiellt 350 anställda.
Sparpaketet meddelades utan att facket informerades. Det har inneburit intensiva veckor för Sen Kanner, den 29-årige fackordföranden med rötterna i Israel. Hennes dagar har fyllts av möten med medlemmar och missionen att informera de anställda om sina rättighetet och svensk arbetsrätt.
Stämningen är orolig, även bland de som inte är direkt drabbade, säger hon.
”Tyvärr vet många på Klarna inte hur den svenska arbetslagstiftningen ser ut, inte ens de som är födda och uppvuxna i Sverige.”
Kanner är en av de som nu erbjuds att sluta. I tisdags var det dags för hennes möte, där avgångserbjudandet lästes upp. Manusbundet, personligt och opersonligt på samma gång, kommenterar hon.
”Jag älskar Klarna och jag älskar mitt jobb även om det inte finns kvar”, säger Kanner.
Hon har arbetat på Klarna i tre och ett halvt år och verkade fram till för två veckor sedan främst i rollen som junior utvecklare inom automatisering för kundrelationer.
Kanner kommer inte att skriva under. Hon uppmuntrar andra att se att det finns ett alternativ – det är inte bara ”take it or leave it”, eller ”icke förhandlingsbart” som hon säger är dekretet från Klarna-ledningen.
”Att det inte är förhandlingsbart är bara inte sant.”
Fackordföranden säger att Klarna redan visat sig villiga att förhandla med personer som erbjuds att säga upp sig. Det handlar om strukna konkurrensklausuler och stöd till särskilt utsatta personer, säger hon.
Utöver att facket rundades hon är kritisk till hur Klarna har kommunicerat sparpaketet i stort.
”Det är lätt att se att Klarna med intention var manipulerande när de förklarade situationen. Det finns ett manus från HR som läses upp för de drabbade personerna. I slutet står det: ‘Du är inte sparkad’. Många plockar inte upp det. Vi märker det. Många tror att de inte har något val.”
Just nu försöker facket ta reda på vad det betyder att inte skriva på. Ordföranden väntar svar från HR-avdelningen.
De som väljer att bli kvar kan omplaceras i den omstrukturerade organisationen och därifrån kan Klarna välja att inleda en officiell uppsägningsprocess med hänvisning till arbetsbrist, säger Kanner.
Hon tror att Klarna-ledningen överraskats av att flertalet personer tryckt hälarna i marken och vägrat lämna.
”Vi känner att de har underskattat oss. Att de inte trodde att så många skulle säga nej.”
Förra veckan rapporterade SVT att Klarna hade stängt ute drabbade personer från interna kommunikationskanaler som Google Drive, något som arbetsrättsexperten Kurt Junesjö jämförde med att låsas ute från kontoret. Han sa att det fanns skäl att driva fallen vidare till Arbetsdomstol.
Sen Kanner säger att hon själv blev utestängd från delade dokument och system men kunde kräva tillbaka den. Vissa har kunnat göra samma sak, men inte alla, berättar hon.
I ett mejl till tidningen Kollega skrev Klarna att alla som informerats om avgångsavtal blivit arbetsbefriade under perioden ”de funderar på om de vill acceptera erbjudandet eller inte.”
Bolaget skriver vidare: ”Att likställa detta med avsked är inte korrekt.”
Har kallat ledningen antifacklig
Av de nio fackliga representanterna på Klarna har fem fått erbjudande om att lämna. Sen Kanner säger att det är svårt att inte känna att de blir ”straffade” för sitt engagemang.
”När vi ber om mer feedback på varför vi valdes ut så får vi ingen mer information, bara att Klarna behöver rätt människor till rätt tjänster”, säger hon.
Effekten av Klarnas agerande är att fler sökt sig till Unionens fackklubb. På en dag kom 200 ansökningar, att jämföra med det tidigare månadssnittet på 40.
”Det är den enda ljusglimten som jag ser det”, säger Sen Kanner.
Samtidigt har hon kallat Klarnas ledning för ”antifacklig”, vilket Klarna i en replik tillbakavisat och kallat för en ”allvarlig anklagelse”.
”Han kanske tycker att han inte är anti-facklig, men så uppfattade vi hon om i hans anförande. Vi har rätt att känna så.”
Hon hänvisar till att Klarna hävdat att beslutet inte var förhandlingsbart och att Sebastian Siemiatkowski i en intervju med DN hävdat att anställda generellt vill förhandla för sin egen sak.
”Antalet som söker sig till oss visar att de visst vill ha fackliga förhandlingar.”
Samtidigt sträcker Sen Kanner ut en hand till Siemiatkowski.
”Vi vill ha bra samarbete. Vi vill ha kollektivavtal. Han är välkommen att samarbeta med oss för att få fram det, om han tycker att han inte är anti-facklig.”
Känslorna är kluvna
Fackordföranden är nog med att påpeka att hon har ett gott samarbete på Klarna. Hon lyfter fram HR-avdelningen ”som är lika överväldigad som vi”.
”Jag har inga hard feelings. Jag älskar alla jag jobbar med.”
Samtidigt är förtroendet till bolagets högsta topp skadat.
”Jag känner att jag lite grann har tappat tilliten, men det är till högsta ledningen och ingen jag jobbar direkt med. Människor i toppen fattar alla beslut, men jag skulle vilja att de såg vilken tillgång vi som jobbar i företaget är. Jag vill att de ska förhandla med oss först. Vi vill också företagets bästa.”
Sen Kanner flyttade från Israel till Sverige 2018 efter att ha förälskat sig i landet. Hon har inga planer på att resa tillbaka om det blir så att hon måste lämna det jobb som hon älskar. Sverige har blivit hennes ”forever home”.