För cirka tre år sedan grundade Gustav Lundberg Toresson (som nu lämnat bolaget) och Tobias Bengtsdahl Memmo, appen som låter kändisar prata in hälsningar mot en mindre betalning. Bolaget har expanderat och fått in mycket riskkapital under dess korta levnadstid.
Men nu ställer sig bolaget på bromsen, precis som de större techkollegorna Kry, Nakd och Klarna. Enligt uppgifter till Breakit håller Memmo på att sjösätta ett besparingspaket och på ett internmöte i början av förra veckan berättade vd:n Tobias Bengtsdahl om åtgärderna.
Han bekräftar uppgifterna i en intervju med Breakit och hans motivering känns igen från de större bolagen som också har aviserat besparingar.
“Det är helt enkelt så att marknadens förväntningar och marknadssentimentet har förändrats på bara sju månader eller så – från att man har velat se hög tillväxt till att nu ha fokus på att snabbare nå breakeven och lönsamhet”, säger Tobias Bengtsdahl till Breakit.
Hur många kommer åtgärderna att beröra?
“Jag vill inte ge några kommentarer om ett exakt antal, för nu pågår processer i våra olika länder. Men det handlar ungefär om 40 procent av alla våra anställda”, svarar Memmo-chefen och tillägger att besparingarna drabbar alla de olika avdelningarna på bolaget.
Memmo, som för några månader sedan har i runda slängar 120 heltidsanställda inklusive frilansare och konsulter, har inte haft några problem att skaffa finansiering och har sedan bolaget grundades 2019 tagit in en bit över 200 miljoner kronor. Senaste kapitalrundan genomfördes förra sommaren.
Årsredovisningen för 2021 är inte offentlig än, men Tobias Bengtsdahl säger att intäkterna ungefär tiofaldigades. Det betyder att på den översta raden i resultaträkningen för fjolåret stod det drygt 70 miljoner kronor. Men expansion kostar och Memmos vd säger att kassaflödet “absolut” var negativt, utan att vilja precisera.
Investerbart
Genom att vidta åtgärder nu så skjuter Memmo, allt annat lika, upp tidpunkten för nästa finansieringsrunda. Men frågan är egentligen större än så, argumenterar Memmos vd.
“För att överhuvudtaget vara ett investerbart bolag, för att slänga sig med en term som dyker upp överallt nu, i dagens investeringsklimat så måste du se annorlunda ut jämfört med november förra året. Allt som var modernt då vad gäller att driva bolag är out-of-fashion idag”, säger han och upprepar vikten av att nu ha en tydlig väg mot punkten där minus blir plus.
“Det vi kan göra är att driva vårt bolag så bra som möjligt, sedan är det upp till marknaden att värdera bolag. Vi kan inte påverka multipeln på publika techaktier och hur den påverkar vår värdering. Vi kan bara se till att vi är det bästa möjliga bolaget givet förutsättningarna”, resonerar han vidare.
Vilka strategiska konsekvenser kommer detta att få?
“Vi fokuserar på de geografiska marknader där vi redan är etablerade, och där vi är största spelaren. Så stort fokus på framför allt våra europeiska marknader: UK, Norden, Frankrike, Tyskland och Spanien”, svarar Tobias Bengtsdahl.
Kommer ni att lämna några marknader?
“Jag har egentligen inget bra svar på den frågan eftersom vi är helt digitala. Men vi kommer att skjuta på att alla våra investeringar utanför Europa och Nordamerika”, svarar Tobias Bengtsdahl.
LÄS MER: Sparpaket och nedskärningar – men tack och lov för sämre tider
"Alla vet hur världen ser ut numera"
I den svenska startup-branschen (och säkerligen även i den internationella) är det mycket snack om finansieringsrundor som kommer att genomföras till en lägre värdering än förra gången det begav sig, så kallade “down rounds”. Vidare finns det spekulationer om att vissa ägare, exempelvis amerikanska venture cap-firmor, får större möjligheter att utöva kontroll om bolaget gör en sådan här nedåt-runda. Det kan exempelvis handla om en rätt att få fler styrelseplatser.
Memmos största ägare är Left Lane Capital, en vc-firma med bas i New York.
“Jag vill inte kommentera detaljerna i våra investeringsavtal. Men vi har haft konstruktiva dialoger med våra investerare och styrelsen genom hela den här förändringsprocessen i marknaden”, säger han apropå VC-firmornas olika metoder för att skydda sig i en nedåtgående marknad.
Tobias Bengtsdahl säger att motgångarna gör att han känner sig än mer motiverad att utveckla bolaget.
Hur är stämningen annars internt efter de besked du gav i förra veckan?
"Alla vet hur världen ser ut numera, och alla har läst om Kry och Klarna. Vi var inte först och alla har varit väldigt förstående. De som har lämnat har beskrivit sin tid här med väldigt fina ord, även gällande hur vi skötte processen”, svarar han och fortsätter efter lite betänketid:
“Nu är det upp till oss som är kvar att fixa det här. Vi är motiverade att bygga ett bolag som kommer ut starkare ur detta”.
LÄS MER: Här är okända bomben i Klarna och andra svenska techbolag – “Kan bli riktigt jobbigt”