Fintechbolaget Steven vill hjälpa kompisgänget splitta krognotan på bästa sätt och göra det enklare att dela på utgifterna i parförhållandet. Nu tar bolaget sin delningsprincip till nästa nivå genom att bjuda in allmänheten att dela på nästa investeringsrunda i bolaget, via crowdfunding.
Till hjälp tar Steven Crowdcube, Europas största crowdfunding-plattform, som genom Steven genomför sin första kampanj i Sverige.
Det handlar om att låta användarna vara en del på resan, berättar bolagets grundare och operativa chef Jens Saltin, tidigare Storbritannien-chef på Klarna.
Och den tanken har funnits med sedan en tid tillbaka.
”Sedan har vi inte tyckt att det funnits några bra alternativ i Sverige.”
Saltin säger att många användare har hört av sig och sökt en möjlighet att investera, bland annat via kundchatten. Det är ett organiskt byggt community och det växer i snabb takt.
”Bara den här månaden ser vi ut att öka med 15.000 användare. Vi kommer att sluta året på över en kvarts miljon användare”, säger Jens Saltin.
Det kan jämföras med den användarbas på 135.000 som Steven inledde året med.
Just tillväxten är i fokus för Steven som enligt de initiala siffrorna för 2021 omsatte 112.000 kronor med ett resultat på nära minus 10 miljoner. Jämför det med 42.000 omsatta kronor 2020, då resultatet landade på nästan -16 miljoner.
Tillbaka till crowdfundingen. Målet är att ta in 750.000 euro, motsvarande 7,8 miljoner kronor från crowdfunding och lika mycket från professionella investerare – och Steven har en hel del. På ägarlistan finns NFT Ventures, Klarna-grundaren Sebastian Siemiatkowski och Nina Siemiatkowskis Flat Capital samt tidigare moderate finansministern Anders Borg.
Ser det som en god affär
Jens Saltin säger att hela kapitalanskaffning genom gräsrotsfinansiering är viktigt rent ideologiskt.
”Rent fundamentalt, för mig personligen, tycker jag att det är bra att befolkningen inte bara förlitar sig på lön, att man också investerar i annat”, säger han.
”Det crowdfunding gör är att göra det möjligt för investerare med små summor att få tillgång till bolag de normalt inte skulle få tillgång till. Man behöver inte riskera hus och hem och ändå blir det tillsammans med andra något värdefullt.”
Att bygga en kapitalrunda på crowdfunding har inget med att det är svårare att få in pengar från traditionellt håll, säger Steven-medgrundaren. Jens Saltin har själv gjort lyckade investeringar via crowdfunding, berättar han.
”Jag investerade i något som förut hette Alvestaglass och som sedan bytte namn till Lohilo och tog steget in på börsen. Från min crowdfundinginvestering till börsen var det en bra affär”, berättar han.
Även om snålblåsten viner, med global oro, stigande inflation och högre räntor, är Jens Saltin optimistisk inför riskviljan hos gemene man.
"Väldigt kirurgiska"
Jens Saltin hänvisar till Crowdcube som vuxit både under coronapandemin och kriget i Ukraina – och inte ser ut att sluta växa nu. Crowdcube tog kontakt med Steven och kunde presentera imponerande siffror. Över 1,2 miljoner investerare finns på plattformen. De har tillsammans investerat över 1 miljard pund i kampanjer för bland annat fintech-enhörningar som Mozo och Revoult.
”De har en väldigt hög success rate och är väldigt kirurgiska i vad de gör. Det här är den rätta plattformen att göra det på.”
Den operativa chefen säger att de onoterade investeringarna har varit de bästa för honom. Det finns en fördel i att inte kunna köpa och sälja hela tiden.
”Ofta rör det sig också om små summor, inte på en sådan nivå att man måste välja bort sommarsemestern. Man kan investera ett par tusen och ändå få vara med.”
Bakom Steven står förutom Klarna-veteranen Jens Saltin även Bambora-medgrundaren Jon Wimmercranz och affärsängeln Fredrik Olofsson.
Den första versionen av Steven lanserades i slutet av 2018 och bolaget har i dagsläget cirka 165.000 användare. Bolaget har tidigare rest över 48,5 miljoner i tidigare sådd-rundor.