Fintechbolaget Zimpler, med Ax:son Johnsons investeringsbolag Nordstjernan på ägarlistan, har stängt ännu ett rekordår. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Vid förra årets bokslut sprängde Trustly-konkurrenten 100-miljonersvallen. Nu är nästa milstolpe passerad.
Under 2021 ökade omsättningen med 134 procent till 274 miljoner kronor. Transaktionsvolymerna ökade samtidigt med 176 procent jämfört med 2020, en effekt av bolagets lansering i nya vertikaler och på nya marknader.
Bolaget som grundades av Johan Friis och Kristofer Ekman Sinclair har också vuxit på andra håll. Förra våren fanns 70 medarbetare i Stockholm, Göteborg, på Malta samt i Haparanda (!). Efter ett rekryteringsrejs har antalet anställda nu tredubblats.
”Zimpler har vuxit exponentiellt de senaste två åren och vi arbetar aktivt med ytterligare expansioner, både när det gäller produkter och nya geografiska områden”, säger Johan Strand som tog över vd-posten för exakt ett år sedan.
Zimpler lanserar i samband med de nya siffrorna en ny varumärkesplattform för att komma nära kunderna. Den sammanfaller med bolagets planer att doppa tårna utanför Europa, säger Strand.
I samband med plattformen ska Zimpler, mest känt för att tagit fram en lösning för konto-till-konto-betalningar, integrera tungvrickarbegreppet ”B2B2B2C”, alltså business to business i två led och business to consumer.
Startupens marknadschef Arjun Shah förklarar:
”Det är en vanlig missuppfattning att företag med en B2B-produkt inte behöver eller kan ha en dialog med slutanvändaren. I dag kräver kunderna mer av finansiella tjänster, och fintech-företag måste ständigt utvecklas för att möta deras behov.”
LÄS OCKSÅ: 15 heta startups inom betalningar – intäkter, kundlista och deras plan för att vinna