Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Profiltät vecka för SaaS-bolagen som har samlat in pengar

Insert Coin, Feedbackfrog och Turnpike är några av bolagen som har plockat in nytt kapital i veckan.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Det har blivit tuffare att ta in pengar även för SaaS-bolag. Men det innebär inte att bolagen lämnar investerarna med en tom håv. Långt ifrån faktiskt. Även om jag inte har några jätte-rundor från Sverige att bjuda på den här veckan så kan jag uppdatera er med både små ängelrundor och några större nyemissioner i storsatsande SaaS-bolag. Vi hittar också mängder av profiler bland bolagen som har tagit in pengar.

Några vill förändra hur butikspersonal arbetar, där de kan få sina uppgifter direkt i en smart klocka. Själv tycker jag att det låter som en tjänst som lätt kan missbrukas, men grundarna försäkrar om att de inte ska användas för att övervaka anställda.

Vi har också ett bolag som vill gamifiera hela näringslivet (typ), med lärdomar från spelsuccén King.

Veckans SaaS-svep

  • Vi börjar med en rolig nyhet från Breakit och Blings projekt Shift, där Joina, som vill uppmana användarna till träning och hälsosamma vanor gjorde succé i finalen. Bolagets huvudmålgrupp är i dagsläget företag och de har gått över till en SaaS-modell (även om det finns lite olika sätt att betala för tjänsten. Investerarna var i alla fall sugna på att vara med på resan när bolaget landade Pernilla Nyrensten, Zeinab Daugaard, Jens Nilsson, Noel Abdayem, Anders Jacobsson, Mikael Wintzell samt Pär-Jörgen Pärson som tillsammans pytsade in 5 miljoner fördelat på två omgångar (om vissa mål uppnås).

    Men även i Shift kunde vi se hur marknaden har förändrats de senaste månaderna.

    “Man brukar värdera SaaS-bolag till 15-20 gånger till omsättningen”, argumenterade entreprenörerna, för att motivera sin 40-miljonersvärdering.

    “Det var ju för sex månader sedan”, kontrade drakarna nästan i kör. Som sedan försökte värdera ned bolaget till 30 miljoner.

     
  • En startup som fyllde kassan med en större runda var finska säkerhetsbolaget Hoxhunt, som ska skydda företag från phishing-attacker. Det är fortfarande förvånansvärt enkelt att lura oss att klicka på skadliga länkar i mejl. Hoxhunt har tagit in 388 miljoner kronor för att göra oss bättre på att upptäcka hoten. Sifted har nyheten och bland investerarna finns Icebreaker.vc.
     
  • Här i Sverige fyllde Insert Coin på kassan med 45 miljoner kronor, där majoriteten av pengarna kom från Evolution Gaming-grundaren Fredrik Österberg. Carl Bjerknes startup vill se till att alla företag kan använda sig av gamification för att locka högre engagemang från sina användare. Det handlar alltså om mekanismer från spelbranschen som uppdrag och nivåer som ska leda till högre användning.
     
  • Svenska Turnpike har skruvat om sin affärsmodell och erbjuder idag en tjänst som låter butiker (bland annat) prata med sina anställda genom en smart klocka. I grundarskaran finns förutom vd:n Carl Norberg och Northvolts Peter Carlsson.

    Nu kliver ett gäng namnkunniga in investerare in i form av förre Telia-vd:n Johan Dennelind, Thomas Franzén och Shervin Razani känd från bland annat Draknästet. Sedan tidigare finns också Jan Carlzon, Michael Wolf, Curitas Venture och Svante Elfving på ägarlistan.

    Totalt har bolaget tagit in 130 miljoner sedan starten. I fjol omsatte de 4,3 miljoner kronor.

     
  • Det blir faktiskt bara nyemissioner i SaaS Brief den här veckan (om ni inte scrollar vidare till Veckans SaaS-profil). Men det hoppas jag att ni kan stå ut med. Som en sista notis kan vi nämna att Feedbackfrog, som Breakit har uppmärksammat tidigare, har tagit in 5 miljoner kronor. Grundaren Amanda Lilja tar fram en plattform där kunder som Facebook, Trustly och Mathem idag får hjälp att samla in feedback från sina kunder och användare.

    Några som investerat är Redd Pills investerarnätverk, som bland annat består av tidigare Cint-medarbetare. Men också Petter Edfeldt som idag är chef för Life Science-initiativ på Kry.

    “Vi är övertygade om att det finns en stor potential i Feedbackfrog att “disrupt the market” för kvalitativ forskning med hjälp av sin SaaS-plattform och vi tror mycket på Amandas planer för framtiden och vill vara delaktiga i den processen framöver”, säger han om investeringen.

Läs mer