Rent vatten är en av de allra största bristvarorna i världen i dag. Till och med i Sverige har det börjat märkas där det förra sommaren kördes lastbilar med dricksvatten varje natt mellan Ystad och Kivik för att vattenförsörjningen skulle klaras.
Men behovet är trots allt större i andra delar av världen. Ett bolag som försöker lösa delar av den här problematiken är svenska Wayout som har byggt en mikrofabrik som kan göra praktiskt taget vilket vatten som helst rent och drickbart.
Nu har bolaget fått ett stort genombrott i Indien och har landat en order värd 39 miljoner euro, motsvarande strax över 400 miljoner kronor i indiska Goa.
“Det är en milstolpe för oss på många sätt”, säger vd Ulf Stenerhag.
“Vi har kämpat länge med att konceptutveckla och göra klart saker. Nu handlar det om att få fart på marknaden och att skala upp bolaget.”
Wayouts mikrofabrik ryms i en container, en sån där som skeppas världen över med prylar i, och kan rena 9.000 liter varje dag. Eftersom maskinen levererar vattnet i plastfria kärl som kan återanvändas sparas också mycket plast på platser där det är vanligt att köpa vatten på flaska.
Kontraktet som bolaget har landat är med det indiska bolaget EP Karmat Group och innebär att 30 stycken mikrofabriker ställs ut i Goa – Wayout får sedan betalt per liter vatten som hämtas ut.
Anläggningarna kommer att rullas ut över 2 år.
“Att få samarbeta med ett svenskt innovationsbolag som Wayout känns otroligt kul och inte minst, helt rätt”, säger Rajkumar Kamat, vd på EP Kamat Group.
“I Goa tror jag att produktion och distribution av lokalt dricksvatten kommer ha enastående resultat på våra turistplatser, industriområden och inte minst inom hotell- och restaurangvärlden.”
Förra året tog Wayout in 40 miljoner från bland annat Storytel-miljardären Jonas Sjögren, investeraren Margareta Steinsvik, och Moomin Characters som har hand om rättigheterna till Tove Janssons Mumin-figurer.
Intäkterna från det nya kontraktet kommer att ta Wayout till ett positivt resultat, men planerna är större än så.
“Mellanöstern, Indien och Indiska oceanen är våra fokusområden just nu”, säger Ulf Stenerhag.
“Där finns det en kombination av enorm potential, en medvetenhet om att vatten är viktigt och en strävan att bli plastfria”.
Wayout omsatte 2020 500.000 kronor och gjorde en förlust på 12,9 miljoner.