Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Dramatik när Joina pitchade – alla ville vara med

Heta diskussioner mellan investerarna efter att Leonie och Ehsan Sazesh, grundare Joina, pitchat. Foto: Pattie Suwan

Det är många som är motiverade att hänga med på den fortsatta resan för appen Joina.

Det blev uppenbart på torsdagens stora Shift-final.

Men det fanns ett stor stötesten – värderingen.

Martin Hävner

Martin Hävner

martin@breakit.se

Reporter

Det äkta paret Leonie och Ehsan Sazesh har skapat Joina som motiverar användarna till träning och andra hälsosamma vanor genom en kombination av olika morötter: tävlingar, socialt stöd och belöningar.

“Det är så lätt att tänka att man ska börja på måndag, eller efter nyår. Det tror jag många känner igen sig i”, sa Leonie Sazesh under presentationen inför investeringsdrakarna på torsdagens Shift-final

“Men vi är inte ytterligare en träningsapp. Vi vill ge dig motivationen”, fyllde Ehsan Sazesh i. 

Bolaget omsatte cirka 2 miljoner kronor under 2021 och har hittills haft 16.000 betalande kunder. Nu ska dock affärsmodellen göras om och skruvas mot det abonnemangsbaserade hållet. Priset kommer att sänkas samtidigt. Dessutom kommer det att finnas vissa gratisfunktioner som kan få in ett flöde av potentiella kunder till Joina som räknar med omsättningen kommer att ligga kring ett par miljoner även i år. 

“Vi har validerat att behovet av Joina finns”, sa entreprenörerna. 

Och drakarna instämde. Många av dem. Pernilla Nyrensten (genom sitt ombud Stefan Lundell), Zeinab Daugaard, Jens Nilsson, Noel Abdayem, Anders Jacobsson, Mikael Wintzell samt Pär-Jörgen Pärson (från distans) anmälde sitt intresse.  

Entreprenörerna erbjöd 11 procent av bolaget för 5 miljoner kronor, det innebär att de värderar sitt bolag till 40 miljoner. 

“Jag gillar verkligen lösningen, och tillhör målgruppen, åtminstone av och till. Men jag är lite orolig för värderingen, går det att pruta på den?”, undrade Stefan Lundell, som hade mandat att investera för Pernilla Nyrenstens räkning. 

Därefter utbröt en häftig diskussion, där flera av drakarna gav Stefan Lundell eldunderstöd. 

“Man brukar värdera SaaS-bolag till 15-20 gånger till omsättningen”, argumenterade entreprenörerna. 

“Det var ju för sex månader sedan”, kontrade drakarna nästan i kör. De ville se en värdering ner mot 30 miljoner alternativt en mindre runda som skulle ge bolaget utrymme och tid att ta fram bevis för att den nya, prenumerationsmodellen fungerar. 

Tvingades ta time-out

Moderatorerna Deqa Abukar och Julia Lundin utlyste time-out så de båda lägren kunde diskutera. Därefter kom investerarna med en kompromiss. 

“Ni får 2,5 miljoner på en värdering på 20 miljoner. Sedan åtar vi oss investera ytterligare 2,5 miljoner på en värdering om 50 miljoner kronor om ni når vissa nyckeltal gällande de återkommande investeringarna”, summerade Mikael Wintzell som inofficell talesperson för de drakar som anmält intresse. 

“Storytel gjorde på ett liknande sätt i Draknästet”, fyllde Rustan Panday i. 

Efter ytterligare överläggningar kom parterna överens. Entreprenörerna antog drakarnas bud och lösning. 

Läs mer