Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Kinesiska Shein pumpar ut kläder – större än H&M och Zara tillsammans

Var den mest nedladdade appen i USA i maj.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Kinesiska e-handelsjätten Shein är en väloljad maskin när det kommer till att spotta ur sig nya modekläder till unga kvinnor för en nätt slant. Den kinesiska startupen värderades i april till 100 miljarder dollar, mer än H&M och Zara tillsammans. 

Bolaget marknadsförs med kraft i kanaler som Tiktok där influencers jämför nära identiska plagg från europeiska rivalerna, vilka kostar mångdubbelt mer, skriver Fortune

Hashtaggarna #zaravsshein har blivit viral med nära 40 miljoner tittare. 

Och framgångståget rullar vidare för Shein. I maj blev appen den mest nedladdade – alla kategorier – i USA, skriver CNBC som hänvisar till en rapport från analysfirman Marketplace Pulse. Det innebär att modeföretaget brädade jättar som Instagram, Facebook, Tiktok och Amazon.

”Det Shein har gjort är att etablera en ny standard”, säger Allison Malmsten vid konsultbolaget Daxue Consulting. 

Glöm fast fashion, alltså snabbmode. Efter Sheins inträde 2015 handlar det om ”realtidsmode”, säger Malmsten.

”Produkterna uppdateras mycket oftare och i en högre volym än hos något annan modeföretag.”

Shein har kritiserats på flera fronter. Bolagets namn är marinerat i anklagelser om upphovsrättsbrott. Hur kläderna tillverkas och det bokstavliga berg som produceras har också väckt starkt motstånd mot företaget. Enligt experter som CNBC hänvisar till kan kontroverserna hota startup-bolagets möjligheter att locka investerare vid en potentiell börsnotering. 

Läs mer