De inredningsintresserade civilekonomerna Anna Cronqvist och Malin Josefsson Lindquist fann sig själva ständigt leta efter produktinformation i kommentarsfält på sociala medier. Med tanke på vad kommentarerna handlar om så verkar de inte vara ensamma. “Var har du fått tag på den där coola golvlampan?” eller “Var kommer gardinerna ifrån?” är ständiga frågor under influencers inlägg.
Därför bestämde de sig för att bygga plattform som ska fungera som en utmanare till amerikanska inredningsappen Pinterest. Genom Esther’s, som lanserades i januari, kan sociala medier-profiler tagga sitt innehåll med produktlänkar och därmed förenkla för konsumenter att skapa sina drömhem. De tjänar pengar på sin stil samtidigt som retailers kan nå sin målgrupp genom användargenererat innehåll.
Affärsmodellen bygger på affiliate-marknadsföring där Esther’s delar på intäkterna med profilerna, som i dagsläget främst består av mikroinfluencers.
“Vi vill skapa något som Instagram och Pinterest saknar – ett interaktivt community nischat för hem- och inredning där all inspiration är köpbar. Du ska aldrig mer behöva undra var du kan köpa den där möbeln du såg i flödet. För varje gång en konsument inte vet var den kan köpa något den inspirerats av missar återförsäljaren en intäkt, kreatören en potentiell provision, och konsumenterna blir missnöjda. Vi vänder en lose-lose-lose-situation till en win-win-win”, säger Anna Cronqvist, medgrundare till Esther’s.
Bolaget samarbetar även med Pricerunner som ger lägsta-pris-garanti.
Nu sker nästa steg i utvecklingen. Esther’s har nämligen precis stängt sin första investeringssrunda där man har tagit in 6,25 miljoner kronor.
På ägarlistan hittar vi ett par välkända profiler: Per Josefsson, doldis i branschen, som grundade kapitalförvaltaren Brummer & Partners och som cashade in bland annat på försäljningen av 24 Storage (är dessutom pappa till grundaren Malin Josefsson Lindquist), Johanna Schottenius, investerare med en bakgrund som chef på Ikea och idag styrelsemedlem i Björn Borg, David Klagsbrun, pr-profil och numera investerare i egna bolaget Bust och Niclas Winroth, grundare av Beyond Retail.
Pengarna ska användas för en uppskalning av verksamheten, där fokus ligger på produktutveckling och marknadsföring.
“Syftet med den här rundan har inte bara varit kapitalanskaffning, utan även att hitta aktiva investerare med relevant kunskap och erfarenhet inom bland annat retail, marknadsföring och digital transformation. Kombinationen av kapital och erfarenhet möjliggör för oss att ta Esther’s till en ny nivå”, avslutar den andra medgrundaren Malin Josefsson Lindquist.
Ser ni det inte som tufft att utmana Pinterest med tanke på hur etablerat det är?
“Vi har tagit det bästa från Pinterest vad gäller inspiration och skapat en mer nischad plattform. Att tjänsten är utan störande annonser men istället erbjuder produktlänkar i bilderna skapar ett större värde. På vis kommer vi närmare affären och våra användare än andra plattformar.”
Hur många mikroinfluencers ska ni ha med och vad vill ni omsätta första året?
“Det är för tidigt att säga.”