Boxkriget skulle man kunna kalla det som försiggår därute i logistik-Sverige. Vi har Instabox röda boxar, Postnord som har sina gråblå boxar och Thomas Backtemans Iboxens helgråa boxar som bland annat fått Airmee på kroken.
Och så finns det Budbee som med en ljusgrön färg har ställt ut sina boxar runtom i landet. Budbee tog nyligen in 400 miljoner i färskt kapital och en del av de pengarna ska investeras i nya boxar.
Uppstickaren har nämligen tecknat avtal med bensinstationsjätten OKQ8 och kommer att ställa ut sina boxar på 100 mackar redan nu i början av juni. Målet är att alla 300 av OKQ8:s stationer ska ha en Budbee-box inom ett år.
“Det här samarbetet är ett spännande nästa steg i vår snabba utrullning av Budbee Box”, säger Pontus Håstlund, nordisk General Manager, Budbee i ett pressmeddelande.
“Stationernas placeringar erbjuder goda möjligheter att kombinera upphämtningen av paket med andra ärenden vilket är bra för såväl miljön som vardagspusslet.”
Budbee är verksamt i Sverige, Danmark, Finland, Belgien och Nederländerna. Bolagets omsättning mer än fördubblades under 2021 och uppgick till 80 miljoner euro, motsvarande över 800 miljoner kronor.