Caroline Nilsson var med och grundade det alkoholfria ginet Ceders, som senare såldes till dryckesjätten Pernord Ricard. För pengarna ville hon ge sig in i matsegmentet. Det var nämligen en grej som hon inte riktigt kunde släppa.
Under barndomen fick hon smaka på kocken Torbjörn Granlunds veganska “Orsa-burgare”, som etsade sig fast i minnet . Många år senare hade hon testat allt i kategorin – utan att hitta något hon gillade lika mycket. Orsaburgaren hade sedan länge slutat tillverkas, men Caroline Nilsson tog kontakt med upphovsmannen av burgaren och på den vägen är det.
Oh Mungood grundades 2020, mitt under pandemin, och rider på vågen av hajpen kring plantbaserade livsmedel. Produkterna består av plantbaserade burgare och bits gjorda på mungböna. Till senhösten kommer en neutralt kryddad och formbar färs.
“Vi firar faktiskt ettårsjubileum nu i maj månad. Det är en otroligt intressant kategori”, berättar Caroline Nilsson, som också är vd på företaget.
Bland kunderna finns över 100 återförsäljare i Sverige, däribland Ica, Hemköp, Coop och Mathem. Intresset börjar också väckas hos restaurangerna.
“Vi har avtal med livsmedelsgrossisterna Martin & Servera och Svensk Cater och har precis börjat sälja mot restauranger. Det blir en viktig del av verksamheten framöver.”
Men Oh Mungood vill inte stanna där. De gör sig redo för en lansering utomlands. De har precis plockat in fem miljoner kronor i kapital från vänner och bekanta i två emissionsrundor.
“Idag finns vi i några butiker i Danmark. Men planen är att under 2023 gå för den internationella marknaden och då ta in ännu mer kapital. Pengarna ska också användas till marknadsföring och att lansera fler produkter.”
Har än så länge inga fast anställda
För att hålla nere kostnadskostymen har Oh Mungood satsat på att arbeta med konsulter. Det är hittills bara Caroline Nilsson och partnern Lisa Laurell, som arbetar med kommunikation och marknadsföring, i företaget.
“Vi gillar att jobba flexibelt och digitalt. Vi ser att man kan göra mycket på ett stort nätverk av frilansande konsulter.”
Det är ju många därute som försöker slå sig in med vegetariska produkter. Hur ska ni klara det här?
“Ja, det är tuff konkurrens, framför allt nu när alla köttleverantörer också kommer med veganska alternativ. Men vi känner oss trygga i att vi har bra produkter och att vi bygger ett starkt varumärke med en bra story. Vi har dessutom hittat rätt i konsistensen som annars är så svår att få till bra i plantbaserade produkter.”
Hur?
“En viktig del är att låta kunderna smaka Oh Mungood i butik. Vi ser att provsmakningar leder till köp och att de som köpt produkten en gång gärna köper den igen. Men självklart är det en massa jobb bakom att lansera ett nytt varumärke. Inte minst kommer vi behöva lägga in en högre växel när det kommer till sälj, varumärkesbyggande och möten. Det bli många långa dagar framöver.”
Oh Mungood hade blygsam omsättning på 0,1 miljoner kronor och gjorde ett minusresultat på -0,4 miljoner kronor under det brutna räkenskapsåret 2021. Under 2022 beräknar de omsätta 3 miljoner kronor.