Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Vd-resan

Camilla Bergman: Sparpaket och nedskärningar – men tack och lov för sämre tider

Nakd, Klarna, Storytel och Kry har alla kommit med sparpaket under våren. Foto: Breakit/Press

Breakits Camilla Bergman ser ljuset i tunneln efter veckans nedskärningar.

Camilla Bergman

Camilla Bergman

I veckan meddelade Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski att bolaget skär ner med 10 procent. Du som följt techrapporteringen den senaste månaden vet att de inte är ensamma: Trustly, Kry och Storytel genomför alla stora sparpaket och säger upp hundratals anställda. I stället för enbart tillväxt ska man fokusera på lönsamheten.

Det är förstås inte roligt för någon inblandad, allra minst för de som blir av med jobbet.

Men hur mycket jag än lider med de som drabbas kan jag inte låta bli att känna: tack och lov för sämre tider.

För ärligt talat. Det är – till skillnad mot vad man skulle kunna tro – ingen höjdare att driva företag i högkonjunktur. Det vet jag svart på vitt efter att precis ha stängt Breakits bästa år.

Det är – till skillnad mot vad man skulle kunna tro – ingen höjdare att driva företag i högkonjunktur

Inte bara byter folk jobb som de byter underkläder, det är svårt att hitta rätt personer att rekrytera och man känner pressen att leverera bättre och bättre siffror. Det ständiga ”vi-måste-få-in-mer-folk-vi-har-sån-växtvärk!!!”-mantrat ligger som en våt filt över allt och tar både fokus och skapar stress internt.

Dumma beslut och ineffektivitet

Men det värsta med att driva företag i högkonjunktur är att du riskerar att ta dumma beslut och bli ineffektiv. Plötsligt är det okej att ursäkta saker med ”Den här investeringen behöver få ta tid” eller ”Det tar tid att komma in i saker” – en inställning du aldrig hade haft med kniven mot strupen.

När jag läser vad samtliga av Klarnas, Krys, Trustlys och Storytels vd:s säger i samband med nedskärningarna verkar de lida av just detta. “Har vi rätt team som fokuserar på rätt saker? Och har vi rätt människor på rätt plats?”, frågar sig till exempel Klarnas Sebastian Siemiatkowski medan Trustlys vd Johan Tjärnberg säger det rakt ut: "Organisationen har blivit för lik ett storföretag med väldigt många olika lager och funktioner och vi har tappat den entreprenöriella anda som behövs”.

Självklart finns det nyanser och fördelar med att driva bolag i bra tider, naiv vore jag väl annars. Men jag väljer nu att se det positiva med en stundande lågkonjunktur:

1. Du bygger bättre bolag med lönsamhet

Sämre tider leder nästan alltid till större krav på lönsamhet istället för att bara jaga tillväxt – men det är bra.

När jag tillträdde som vd för Breakit var mitt uppdrag att vända till svarta siffror. Inte bara var det extremt lärorikt för mig – det var det bästa som kunde hänt Breakit. Jag tvingades utvärdera varje liten del av företaget, skaffa mig järnkoll på alla våra projekt och inte minst se till att vi alla gjorde rätt saker. Dessutom vet jag nu att vår affärsmodell håller och att vi kan stå på egna ben.

Positivt kassaflöde gör ju nämligen att du inte blir beroende av nya kapitalrundor och kan fokusera på att utveckla företaget. Idag verkar många tech-tillväxtbolag se dessa som sitt viktigaste fokus och glömma vad som egentligen är slutmålet – lönsamhet.

Idag verkar många tech-tillväxtbolag glömma vad som egentligen är slutmålet – lönsamhet

2. Du tvingas affärsutveckla

I bättre tider finns en risk att man blir lat och mest mjölkar sina kassakor. Det funkar kortsiktigt men året efter kan det vara kört.

Breakits bästa år var alltså förra året, då vi växte med över 50 procent. Men egentligen tycker jag att vi gjorde en ännu bättre insats under pandemin 2020. Trots att vi tappade brutalt mycket på vissa affärsben tvingades vi tänka nytt och affärsutveckla. Vissa satsningar vi drog igång då är vårt levebröd idag, till exempel webinars och nätverk.

Ska jag vara självkritisk kan jag tycka att den senaste tiden handlat för mycket om rekrytering och organisation och för lite om kunden och affärsutveckling (jag skriver mer om det här). En vanlig fälla när man växer i bra tider.

3. Det är lättare att rycka i uppförsbackar

Men kanske är det allra viktigaste det min mentor Anders Andersson, grundare av tidningen Driva Eget som jag jobbade med i många år, lärde mig: Man ska dra nytta av att det är sämre tider och lägga i en högre växel. Då kan man som litet företag springa om storbolagen som har fullt upp med att hantera nedskärningar och nyemissioner.

Anders själv var ett exempel på det som drog igång Driva Eget i den värsta lågkonjunkturen och byggde upp den till en succé som han sen mitt i högkonjunkturen kunde sälja till tidningsförlaget LRF Media för mångmiljonbelopp.

Några av de bästa företagen har byggts i lågkonjuktur. Det får vi mindre spelare komma ihåg när sparpaketen hos jättarna haglar.

PS: Mejla mig gärna inspel och tankar på camilla@breakit.se.

Sämre tider kommer och går – det visar inte minst Driva Egets första nummer som gavs ut mitt i lågkonjunkturen 2008. Tidningen blev en succé och Anders Andersson kunde sälja den till mångmiljonbelopp när högkonjunkturen sen kom.

Läs mer