Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Skulle ta över världen men halkade efter – nu lovar nya vd:n omtag: ”Vi är bättre”

Belul Berhane, Head of E-com, Emilina Anderberg, global marknadschef, Sara Modig, vd. Foto: Press
Belul Berhane, Head of E-com, Emilina Anderberg, global marknadschef, Sara Modig, vd. Foto: Press

Mobilskalsbolaget har toppat laget och siktar på tredubblad omsättning.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Från biluthyrningsfirma till trendiga mobilskal som omsatte över 30 miljoner kronor efter ett år. Grundaren Mats Wikström hade högt ställda mål för Richmond Finch. "Vi vill erövra hela världen", sa han i en intervju med Breakit för fem år sedan. 

Men det var då, nu är nu. 

Mobilskalstillverkaren Richmond Finch hamnade i en rejäl svacka och minusresultaten bet sig fast år efter år. 2019 sålde Mats Wikström bolaget till mobiltillbehörsspecialisten Strax. 

Nu har Richmond Finch en ny vd i ekonomen och juristen Sara Modig, som haft flera chefsposter på Åhléns. Hon har satt nya tillväxtmål och under hennes ledning är halva teamet helt nya. Från den tidigare arbetsplatsen Åhléns värvas e-handelschefen Belul Berhane och från Lunar kommer nya marknadsföringschefen Emilina Anderberg

”Det är ett omtag. Vi gör Richmond Finch 2.0. Vi har uppdaterat produktportföljen med ett yngre och kaxigare uttryck”. 

Förra årets omsättning landade på 28 miljoner kronor. Resultatet var negativt, säger Sara Modig sammanfattande.

Det kan jämföras med 2020 års bokslut med en omsättning runt 32 miljoner kronor. Även då gick bolaget med förlust.  

Vd:n säger att covid slog hårt mot bolaget vars omsättning till hälften är exponerad mot fysisk handel. I år ska Richmond Finch växla upp e-handeln och vända resultatet till plus. Målet är en omsättning på 100 miljoner kronor 2024.

”Det är lite kaxigt men jag tycker att det är rimligt. Vi har legat lite för lågt i marknadsföringen och sortimentsutveckling. Det finns en del av kakan av mobiltillbehör som vi kan ta. Även om det är en tuff konkurrens så är marknaden inte mättad”. 

Ungefär samtidigt som Richmond Finch föddes grundades rivalen Ideal of Sweden, med liknande premiumskal till en modemedveten målgrupp. Det har onekligen gått bättre för Ideal of Sweden än det har gått för Richmond Finch. Omsättningen låg 2020 på 800 miljoner kronor. 

”Vi hängde inte med när Ideal of Sweden drog i väg, de gjorde förmodligen smartare drag när det kom till marknadsföring och sortiment”, säger Sara Modig. 

Sara Modig säger att Richmond Finch har en usp, unik försäljningsfördel, jämfört mot många konkurrenter i att skalen också skyddar mot stötar och fall. 

”Vi gör riktigt bra skydd för telefonen. Lite mer lekfulla, lite mer uttrycksfulla och inspirerade av senaste modet. Men uspen är trendiga skal som skyddar”.

Läs mer