Sök ikon

Lassie fyller kassan med 115 miljoner – fast det inte behövdes: “Ett lyxproblem”

Behövde inte pengarna – nu regnar ändå miljonerna ändå över kändisfavoriten Lassie.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Djurförsäkringsbolaget Lassie backas av flera tunga investerare. På ägarlistan finns välkända namn som Karl-Johan Persson, storägare och styrelseordförande i H&M, Vois grundare och marknadschef Fredrik och Caroline Hjelm samt Josefin Landgård. Hon är en av nätläkaren Krys grundare och driver nu CBD- och hudvårdsmärket Mantle.

Nu har syskonen Hjelm och Karl-Johan Persson gått in med ännu mera pengar i bolaget som ännu inte firat sin 1-årsdag sedan lanseringen. 

Lassie har fyllt stridskassan med 115 miljoner kronor i en ny kapitalrunda som leddes av brittiska Felix Capital.  

I rundan deltog även de tidigare investerarna riskkapitalbolagen Inventure och Passion Capital. Målet är att expandera utomlands och första stopp på resan är Tyskland.

För ett par månader sedan sa Lassies medgrundare och vd Hedda Båverud Olsson att bolaget inte led av någon kapitalbrist – men tillade: “Tyskland är ett stor land, så vi stänger inte dörren till att det kan bli ytterligare kapitaltillskott i framtiden.” 

Nu har bolaget 115 färska miljoner. 

”Vi har ett lyxproblem, det är för stort investerarintresse”, säger Hedda Båverud Olsson efter tillskottet. 

Att det är så namnkunniga investerare har också sina fördelar. 

”Det är en sådan lyx att få ha sådana investerare med sig. Vi kan höra av oss till dem och de kan alltid hjälpa oss med kontakter, tips eller berätta om misstag som de har lärt sig från.”

De färska miljonerna ska utöver Tysklandslanseringen, där något datum ännu inte är spikat, gå till att utveckla appen och knyta till sig de bästa utvecklarna i branschen. 

"Helt enligt plan”

Det går undan för bolaget som grundades i juli. Och det är precis så Hedda Båverud Olsson vill ha det.

Det är var helt enligt plan. Vi har alltid haft höga ambitioner. Vi skulle växa snabbt, vi skulle ut i Europa snabbt, även om det också är ett nypa sig i armen-läge.”

Snålblåsten på marknaden tar Båverud Olsson än så länge med ro. Hon säger att djurvård och försäkringsbranschen är ganska ocykliska i sin natur. När det blåser hårt vill man ha sina familjemedlemmar nära, och dit räknas hundarna och katterna i Lassies värld. 

Samtidigt kommer kapitalinjektionen också att fungera som en säkerhetskudde för bolaget. 

”Det är bra att ha en buffert när man ser vad som händer i världen, även om vi ännu inte har märkt något.”

Inte heller i investerarleden verkar det finnas en tendens att hålla hårdare i plånboken. 

”Det ser vi som ett kvitto på att de tror på vår affärsmodell”, säger Båverud Olsson.

Affärsmodellen går ut på att Lassies-användarna sänker sina försäkringskostnader genom att samla poäng genom preventiv djurvård – alltså förebyggande åtgärder för djurets välmående. Inspirationen fick Båverud Olsson från mamma som är veterinär. Genom hennes kunskaper kunde dottern själv hjälpa sina djur och undvika dryga vårdräkningar. Nu vill hon demokratisera den tjänsten, berättar hon. 

”Framtiden är preventiv. Det är både bättre och billigare.”

Läs mer