Influencern Hanna Friberg, känd under namnet ”Hannalicious” i bloggvärlden, startade tillsammans med poddkollegan Lovisa ”Lojsan” Wallin ett aktiebolag 2020. Bolaget driver bland annat e-handelsbutiken Are We Game.
Samtidigt går alla intäkter från mer traditionella reklamsamarbeten till Hanna Fribergs aktiebolag i eget namn, Hanna Friberg AB. Nu har fjolårets siffror summerats och sajten Influens.se har tagit del av årsredovisningen. Den visar att intäkterna ökade med nära 15 procent jämfört med 2020 och landade på 5,3 miljoner kronor. Vinsten steg med 8 procent till 3,7 miljoner kronor.
Influencern som följs av nästan en kvarts miljon på Instagram bytte riktning på sin sociala medier-karriär förra året, efter att under ett decennium ha bloggat under namnet ”Hannalicious”. I stället för blogg blev det en sajt under eget namn, med underkategorier som ”outfits”, ”travel” och ”feel good”.
Hanna Friberg har även lanserat ett nyhetsbrev som lovar användare att de ”blir del av ett forum”.
”Mitt mål är att få in följarna mer och verkligen använda inflytandet som jag har”, sa Friberg i en Expressen-intervju 2021.