Ludvika-bolaget Findity har fram tills idag bestått av två varumärken, Findity och Companyexpense. Båda tjänsterna har arbetat med hantering av utlägg och kvitton men nu slås de två ihop till ett varumärke – Findity.
Samtidigt får bolaget in 50 miljoner kronor i riskkapital i en finansieringsrunda som leds av affärsänglarna Johan Blomquist (tidigare partner på riskkapitalbolaget Altor) och Niklas de Bésche (omvärldsbevakningsföretaget Meltwaters gamla vd).
Ska utmana danska jätten
Tidigare har fokus legat på den svenska marknaden men nu är planen att expandera internationellt. Den stora jätten som Findity kommer att tampas med där är danska bolaget Pleo som i sin senaste finansieringsrunda fick in över 3 miljarder från bland andra riskkapitalbolagen Creandum och Kinnevik.
"Vi ser stor efterfrågan från företag som vill förbättra medarbetares vardag och investeringen ger oss möjligheten att stärka vår position internationellt. Med ett nytt enat varumärke samlas vårt fokus och vi fortsätter att innovera och förbättra vardagen för de som använder vår produkt", säger Finditys vd Patrick Olsson.
Finditys produkter för utlägg, representation, milersättning och traktamente används idag av mer än 30.000 kunder. Genom sitt white label-erbjudande förser företaget partners som American Express, BDO, Visma SPCS och Fortnox med lösningar för utläggshantering under deras respektive varumärken.