Google Moderator, som hjälper mötes- och föreläsningsdeltagare svara på frågor med hjälp av sina datorer och telefoner, fick i samband med lanseringen för sju år sedan rejält med publicitet när ingen mindre är president Barack Obama började använda tjänsten. Därefter har man sakta men säkert försvunnit från radarn – för att till slut nu skrotas helt.
För det svenska bolaget Mentimeter, vars mättjänst bygger på samma koncept, innebär beslutet att en av deras största konkurrenter försvinner.
”Ja, det är goda nyheter för oss. Det gör att folk kanske får upp ögonen för hur de kan få bättre ett bättre verktyg för samma problem. Om Google har ett verktyg så antar man att det är det bästa – men nu kanske fler kollar sig omkring”, säger Johnny Warström, vd och grundare av Mentimeter.
Enligt Johnny Warström har Google misslyckats med att lösa problemet med ineffektiva möten. Bland annat har tröskeln till att använda Moderator varit för hög.
”Vi har båda identifierat samma problem: Idag är möten oftast tråkiga och oengagerade. Men medan vi har fokuserat stenhårt på att det ska vara fruktansvärt enkelt och snyggt att använda Mentimeter, så har Moderator snarare kommit från ett mer tekniskt perspektiv. Men användaren är inte tekniskt kunniga – de vill bara ha en snygg tjänst som kan samla in en grupps åsikter i realtid”, säger han.
Är det inte en varningsklocka att Google inte lyckas kapitalisera på den affärsidé ni själva står bakom?
”Deras styrka, att vara tekniskt centrerade, har i det här fallet varit en svaghet. De har inte utgått från hur det ser ut i verkligheten och hur man på ett använder den här tjänsten i ett fysiskt möte. Det är vår nyckel. Deras algoritm är säkert mer avancerad än vår, men det är inte det de handlar om. För oss är det här snarare en bekräftelse på att det vi gör är det rätta.”
Så det är snarare champagne-stämning hos er än ett tungt besked?
”Ja, så är det verkligen.”
Mentimeter har idag över 3 miljoner användare och har betalande kunder i 31 länder. Tillväxttakten sett till användare ligger enligt Johnny Warström idag på runt 15-20 procent.
Mentimeter tog i höstas in drygt 4 miljoner kronor i riskkapital, och enligt uppgifter till Breakit är bolaget nu på jakt efter en summa på minst 10 miljoner kronor.
Det är däremot inga uppgifter som Johnny Warström vill kommentera.
”Som entreprenör är man alltid i diskussion och pratar med aktörer”, säger han.