Hon är en av Sveriges största influencers, med över en miljon följare på Instagram, och sedan 2018 har hon även drivit varumärket Indy Beauty som satsat på vegansk skönhetsvård. Men nu är skönhetssagan slut. Något influens.se var först med att uppmärksamma.
”När jag för fem år sedan startade Indy Beauty var det för att jag, och många av er, saknade veganska skönhetsprodukter. Med Indy Beauty har jag, tillsammans med er, haft möjligheten att ta fram produkter som varit med och förändrat en hel bransch och satt vegansk skönhet på kartan”, skriver Therése Lindgren i ett inlägg på Instagram på onsdagen.
Hon fortsätter:
”För fem år sedan var det omöjligt att hitta hitta veganska skönhetsprodukter, inte ens när man mejlade företagen kunde/ville de berätta vilka produkter som innehöll animalier, medan det idag snarare är regel än undantag att varumärken kommunicerar vilka produkter som är veganska och inte. Jag vågar påstå att Indy Beauty haft ett finger med i spelet när det kommer till den här förändringen, och över det är jag så jävla stolt.”
Indy Beauty omsatte 40 miljoner kronor med ett resultat på 5,4 miljoner under 2020.
Fortsätter vara ansiktet utåt
Köpare är CCS Skincare Brands AB, som tidigare gjort samarbeten med Indy Beauty. 2020 omsatte CCS Skincare Brands AB drygt 85 miljoner kronor, med ett minusresultat på -16 miljoner kronor.
”Det har nu blivit dags för mig att gå vidare och lämna över Indy Beauty till CCS Skincare Brands AB, som från och med nu äger Indy Beauty till fullo. De kommer att fortsätta utveckla Indy Beauty baserat på samma värderingar och höga krav på kvalitet, etik och transparens som är förknippat med varumärket idag”, fortsätter Therése Lindgren.
Hon skriver att hon fortsatt kommer att vara ansiktet utåt för Indy Beauty en tid framöver, utan att vara delägare.
Någon köpeskilling, eller varför hon väljer att sälja, är i nuläget inte känt.