Efter en tuff tävling i Malmö där Juryn skickade vidare två entreprenörer till den stora finalen i Stockholm var det dags för Göteborg att leverera. Åtta team med entreprenörer hade sållats fram (hela 450 sökte till årets utmaning), med förhoppningen om att få pitcha inför Shifts investerare i finalen.
Bland bolaget som testade sina idéer framför juryn fanns automatiserade självservice-butiker, drönarleveranser, förenklade urinprover och en marknadsplats som vill samla reavaror från alla butikskedjor.
I juryn satt Evelina Anttila från Wellstreet, Jens Nilsson som har grundat Offerta, Pär Warnström på Novax, Sophia Bååth på Ingager och Bling-grundaren Deqa Abukar.
I slutet av dagen fanns det fyra bolag som verkligen charmade juryn.
Första vinnaren var Jiroy med deras marknadsplats för reor.
“Det trodde vi inte. Juryn hade stoneface där inne”, berättade medgrundaren och vd:n Jimi Tadi på scenen.
Bland vinnarna fanns också Grön, ett bolag som beskriver sig själva som “Voi fast för golfaren och golfklubben”. De vill göra det möjligt för golfklubbar att erbjuda en större tillgänglighet till banorna.
Grön fick sällskap av Lilla Landet, ett företag som driver automatiserade själv-servicebutiker och som drivs av Michael Dawid och Maria Somi.
Det fjärde bolaget som gick vidare till finalen i Stockholm var Emigreat, med ett team som bestod av Saaya Sorrells-Weatherford, Abhilash Ram och vd:n Anali Guzman Molina.
“Jag är så tacksam över att vara i finalen. Det är en stor validering för oss och vår idé”, säger Anali Guzman Molina.
Idén som Emigreat pitchade går ut på att underlätta migration, med hjälp av en plattform ska de hjälpa företag och anställda att enklare och säkrare ta sig igenom den administration som krävs för uppehållstillstånd och därmed exempelvis minska risken att små misstag kan leda till deportation.
Det innebär att vi nu har sex bolag som är klara för den stora finalen, men då återstår fortfarande den tredje delfinalen i Stockholm där hela 19 bolag ska pitcha.
Under finalen i Stockholm får bolagen chansen att pitcha sina företag inför investerare, med chans att kamma hem miljoner.