Sök ikon

Amanda Thoréns hållbarhetsplattform ska plocka in 20 miljoner – Morgan Stanley-veteran blir ordförande

Amanda Thorén fick idén till Bencha under mammaledigheten. Foto: Madeleine Schedin

Bencha, en ny plattform som mäter varumärken utifrån hållbarhetsparametrar, tar in 20 miljoner kronor i kapital.

“Nu satsar vi globalt”, berättar vd:n och grundaren Amanda Thorén.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Bencha grundades 2020 av Amanda Thoren, då 27 år, och har sedan dess gått lite under radarn. Det är en jämförelsesajt (och app!) med fokus på mode där konsumenter kan jämföra produkter och varumärken utifrån flera hållbarhetsparametrar. Om du exempelvis söker på svarta t-shirts så kan du jämföra matchande produkter från anslutna varumärken som Oscar Jacobson, Swedish Stockings och ICIW utifrån exempelvis CSR-arbete, materialval och produktionsland. I dagsläget finns runt 5 000 modevarumärken med över 1 miljon produkter anslutna i tjänsten.

Bencha tog in 8,5 miljoner kronor i höstas och bland investerarna finns Caroline Hansson, som varit med och byggt Nakd, Louise Lundin som ängelinvesterare och veteranen Ulf Barkman. Nu gör man en ny runda och satsar på att plocka in 20 miljoner kronor innan sommaren, bland annat från Fredrik Daun. Han blir även aktiv styrelseordförande.

“Det känns fantastiskt. Fredrik Daun har arbetat på Morgan Stanley i London och Stockholm. Han kommer hjälpa mig med stundande samt kommande kapitalanskaffningar och internationell expansion”, säger Amanda Thorén, vd och största ägare i Bencha.

Amanda Thorén har en bakgrund på Ryska Posten, idag Bara Posten, där hon direkt efter studenten började arbeta med försäljning. Hon fick snabbt förtroende från ledningen och byggde upp ett säljteam som hon basade över. De gick från tre till 70 miljoner på fem år.

“Jag kom direkt in i en entreprenöriell roll och insåg snabbt att jag gillade strategi och operativt arbete. Jag jobbade nära grundarna. Men samtidigt var jag bestämd över att jag skulle bli jurist. Nu blev det ju inte riktigt så. Jag sa till mig själv att jag måste lära mig någonting nytt varje dag, när jag inte längre gör det så slutar jag. Jag var nio år på Bara Posten.”

Fick idén till plattformen under mammaledigheten

Idén till Bencha fick hon under småbarnsåren. Amanda Thorén har två barn och det var när hon var hemma med den sistfödda som affärsmodellen började gro.

“Jag satt och sökte på gummistövlar och fick typ två miljoner träffar. Just hållbarhet inom mode är så fragmenterat med varierad information. Det finns ingen standard och varumärken och konsumenter har svårt att nå varandra. 70 procent av konsumenterna tycker att de har för lite information för hur hållbar en produkt är samtidigt som allt fler väljer bort en vara på grund av hållbarhetsaspekter. Tänk då om man kunde bygga en teknisk lösning kring detta. Jag insåg också att ingen hade tagit vinklingen med en sök- och jämförelsesajt för hållbarhet.”

Bencha har tagit fram en egen metod för att få in hållbarhetsinformationen i databasen. De har till exempel byggt en on boarding med AFRY, där de ställer frågorna till varumärken som vill ansluta sig kopplat till ekologisk hållbarhet, livslängd, cirkularitet och social hållbarhet med allt vad det innebär.

“Vi vill inte bygga någon ‘shaming-kultur’ med ‘ni var bättre och ni var sämre’ utan vi vill bygga det utifrån hur transparent man faktiskt är. “

Bencha har hittills fokuserat på återförsäljare av kläder och har kunder som Boozt, Wakakuu, Åhléns och Miinto. Genom detta får de en stor databas med många olika varumärken. Men nu ska fokus istället ligga på att bearbeta varumärken som redan har blivit exponerade på plattformen.

“Då kan företagen bygga trafik till sina egna plattformar och bygga lojalitet till konsumenten.”

Bygger self service-plattform

Med de nya miljonerna ska Bencha bygga en self service-plattform där hela on boardingen kring varumärkena ska vara automatisk för att kunna skala upp. De kommer själva kunna hantera och lägga upp produkterna. Pengarna tjänas via en SaaS-modell.

“I vår nisch brukar det handla om provision eller klick. Men vi vill bli en strategiskt partner och därför har vi valt att ha en modell där varumärken signar upp sig för månadsprenumeration. Vi hjälper dem sedan i arbetet med att bygga varumärke och nå en marknad och målgrupp där hållbarhet bara blir viktigare och viktigare med sina produkter. En annan del i vårt erbjudandet är att vi också hjälper våra anslutna varumärken att ta mer välgrundade beslut genom insiktsrapporter och data.”

Har ni testat med fler branscher?
“Ja, med hälsa och skönhet. Men vi har valt att fokusera på mode för nu.”

En global expansion står för dörren. Sverige är för litet för denna typ av modell, menar Amanda Thorén.

“Expansionen ligger rätt nära. Vi tittar på den europeiska marknaden, men också USA. Det är en enkel produkt att skala, inte allt för komplext. Vi är i förhandlingar med fler spännande investerare som ska hjälpa oss med detta.”

Bencha har i dagsläget tio anställda och sitter på Kungsgatan i Stockholm.

Läs mer