Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Konsumentombudsmannen stämmer Qliro: "Kommer fortsätta att samarbeta"

Jonas Arlebäck, tillförordnad vd på Qliro.

Betalbolaget stäms för marknadsföring.

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

nyheter@breakit.se

Betaltjänstbolaget Qliro meddelar att Konsumentombudsmannen imorgon kommer att lämna in en stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen vid Stockholms tingsrätt avseende bolagets marknadsföring av konsumentkrediter.

KO:s beslut om att gå vidare med en stämning är en fortsättning på Konsumentverkets tillsynsärende som inleddes i september förra året. KO kommer att yrka på att domstolen ska förbjuda Qliro att använda viss marknadsföring avseende såväl frekvens som innehåll.

”Det har varit väldigt viktigt för oss att åtgärda de brister som Konsumentverket pekat på i samband med granskningen och vår förhoppning var därför att KO skulle avsluta ärendet. Samtidigt välkomnar vi att ärendet prövas i domstol då detta kan bidra till att klargöra marknadspraxis på området vad gäller frekvens samt innehåll i marknadsföring av privatlån. Vi kommer förstås att fortsätta samarbeta med myndigheterna för att komma vidare i ärendet”, säger Jonas Arlebäck som är tillförordnad vd för Qliro.

LÄS OCKSÅ: Bakom kulisserna: Klarnas nya taktik – och konkurrenternas motdrag (så lockar betalbolag över tunga e-handlare)

Läs mer