Sök ikon

Josef Fares spelstudio Hazelight gör succé – It Takes Two säljer bättre än smör

Josef Fares. Foto: Gustav Sjöholm/TT

Framgångarna fortsätter för Josef Fares spelstudio Hazelight.

Succén för det nya spelet It Takes Two gör att pengarna flödar in.

”Det är otroligt”, säger han till DI Digital.

Martin Hävner

Martin Hävner

martin@breakit.se

Reporter

För cirka ett år sedan släppte Hazelight sitt andra spel och under dessa tolv månader har It Takes Two sålt i fler än sex miljoner exemplar, berättar Josef Fares för DI Digital

”Det är otroligt och inget jag någonsin hade räknat med. Jag visste att vi hade utvecklat ett bra spel, och det ligger så klart mycket hårt jobb bakom det, men mottagandet under det senaste året har ändå varit över förväntan”, säger han. 

Josef Fares bytte karriärspår för cirka åtta år sedan, från filmregissör till spelkreatör. Även det första spelet var en stor framgång och gjort Josef Fares till mångmiljonär flera gånger om. 

De finansiella framgångarna har fortsatt i och med det nya spelet. Omsättningen under 2021 uppgick till 488 miljoner kronor med en vinst före skatt på en bit över 200 miljoner kronor.

Men Josef Fares säger sig inte bry sig om siffrorna. 

“Vi har mycket kreativ frihet och gör precis vad vi vill, det är den stora skillnaden mot många andra i branschen. Jag skulle aldrig fatta beslut som bygger på ekonomi eller hur många spel vi kan sälja. Kreativitet och affärer går sällan att kombinera, då blir det en kompromiss där kreativiteten nästan alltid blir lidande”, säger han till DI.

Ingen börs

På Stockholmsbörsen finns en handfull större gamingbolag, exempelvis Embracer och Stillfront. De kommer inte få sällskap av Hazelight, åtminstone inte om Josef Fares får bestämma. Och det får han. Josef Fares äger nämligen 100 procent av aktierna. 

”Jag sätter hellre bolaget i konkurs än börsnoterar det”, säger han.

Läs mer