Kristin Hars lämnade i vintras sitt toppjobb som Chief Commercial Officer på e-handlaren Bubbleroom, där hon var i drygt sex år. Hon hade då parallellt under ett års tid byggt upp det egna bolaget Sisterly Tribe, som säljer yogakläder som produceras hållbart, med ambition att bli ett globalt märke. Det blev ett hektiskt år, eftersom Bubbleroom samtidigt skulle in på börsen.
Nu har försäljningen för Sisterly Tribe, med rötterna i Göteborg, börjat rulla och man genomför sin första finansieringsrunda. Bolaget, som hittills finansierats av Kristin Hars själv, plockar in 4,5 miljoner kronor. Investerare är Wellstreet och Alexander Hars, Let’s Deal-grundare och techprofil. Kristin och Alexander Hars är syskon och kommer nu även bygga bolag tillsammans då han kliver in som delägare.
“Det känns väldigt kul. De har stor erfarenhet av att bygga framgångsrika bolag. Jag är glad att de tror på Sisterly Tribe. Alexander och jag har såklart bollat mycket bolagsbygge sen det blev klart att han skulle gå in”, säger Kristin Hars, grundare och vd, till Breakit.
Sisterly Tribe får samtidigt ett kontor i den nyöppnade startuphubben Wellstreet & Friends i Göteborg.
"Kristin är ett skolboksexempel på en passionerad och driven entreprenör som brinner för hållbarhetsfrågor och kundupplevelse. Hon har ensam lyckats bygga ett framgångsrikt varumärke från sitt hem. Vi ser fram emot att vara en del av Sisterly Tribes fortsatta framgångssaga, kommenterar Jessica Rameau, partner och fondchef på Wellstreet.
Kristin Hars har en lång karriär inom modebranschen bakom sig. Hon har bland annat bott och byggt bolag i London i 14 år, där hon arbetade på All Saints och River Island. Det var även här hon blev kär i yogan.
"Jag kan ta med mig erfarenheten jag samlade på mig utomlands och bygger nu ett bolag helt enligt mina värderingar. Här är målet att fokusera på hållbarhet, systerskap och holistiskt välmående som en del av DNA:t. Jag vill inspirera fler kvinnor att leva ett liv där de mår bra inifrån och ut.“
Sålt för 600 000 kronor
Pengarna kommer gå till att anställa personal, investera i marknadsföring, utveckla kundupplevelsen och köpa in mer produkter.
“Jag har gjort allting själv hittills – sociala medier, packning, marknadsföring, inköp – vid sidan om Bubbleroom. Nu ser jag fram emot att kunna bygga ett starkt team. Min första anställda är en community manager som började nu i mars och som ska fokusera på att bygga relationer och ett community kring Sisterly Tribe.”
Sisterly Tribe sålde kläder för cirka 600 000 kronor under sitt första år. Onlineförsäljningen via egen sajt är den största delen. Under året blev deras pop up-butik på NK i Göteborg permanent och yoga studios fortsätter köpa in produkterna.
“Sverige har 60 procent av försäljningen i år, men jag skickar till hela världen. Jag kan se hur vi framför allt växer i Europa.”
Vad har ni för tillväxtmål?
“Då 300 miljoner människor i världen utövar yoga, så är målgruppen stor. Vi ska omsätta minst 1,5 miljoner kronor i år och växa till tio miljoner kronor 2023. Det är dock viktigt med en stabil grund innan vi skalar upp. Vi vill växa ansvarsfullt.”