Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Schibsted ökade intäkterna men minskade resultatet i första kvartalet

Kristen Skogen Lund, koncernchef Schibsted. Foto: Press

Den norska mediejätten visar tillväxt under årets första kvartal. Den tidigare covid-ökningen inom e-handeln är däremot borta, vilket påverkar bland annat Prisjakt negativt.

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

nyheter@breakit.se

Schibsted redovisar en omsättning i linje med förväntat under första kvartalet. Ebitda-resultatet var nära 10 procent lägre än väntat.

Omsättningen steg 7,3 procent till 3.648 miljoner norska kronor, jämfört med 3.401 miljoner norska kronor samma period året innan. Utfallet kan jämföras med Bloomberg analytikerkonsensus som låg på 3.590 miljoner norska kronor.

Ebitda-resultat, alltså före skatter och avskrivningar, blev 480 miljoner norska kronor, det låg under samma kvartal förra året på 594 miljoner kronor. Analytikernas förväntningar låg på 532,6 miljoner kronor.

"Efter ett starkt, rekordhögt 2021 är jag glad över att kunna rapportera fina framsteg inom flera av våra strategiska nyckelområden, vilket bidrar till en underliggande¹ intäktsökning på 7 procent i den första kvartalet", säger vd Kristin Skogen Lund i rapportens inledning.

Kollar vi istället på divisionen Marketplaces Sweden, där Blocket ingår, så ökade intäkter där med 5 procent till 261 miljoner norska kronor, jämfört med 249 miljoner norska kronor samma period året innan.

Vinsten minskade däremot något. Resultatet före skatter och avskrivningar var 92 miljoner norska kronor (104), vilket gav en marginal om 35 procent (42). Schibsted förklarar detta med ökade investeringar i marketing och teknik.

Andra bolag som är intressanta att kolla närmare på och som Schibsted särredovisar är Lendo och Prisjakt

Prisjakts intäkter minskade från 89 miljoner norska kronor till 76 miljoner norska kronor, vilket motsvarar en minskning på 15 procent. Dessutom mer än halverades ebitda-resultatet från 25 miljoner norska kronor till 12 miljoner norska kronor.

"Drivet framförallt av en fortsatt minskning inom e-handeln efter den covid-relaterade ökningen under förra året", förklarar Schibsted tappet i rapporten.

Lendo ökade istället sina intäkter under det första kvartalet. Från 242 miljoner norska kronor till 273 miljoner norska kronor. Men även här minskade ebitda-resultatet, från 50 till 39 miljoner kronor.

Läs mer