För tre år sedan startade Matilda Djerf klädbolaget som bär hennes efternamn. Omsättningen har på den korta tiden växt till drygt 80 miljoner kronor. Bolaget siktar än högre och tar nu in Revolutionrace-grundaren Pernilla Nyrensten i styrelsen och in i ägarlistan. Hon har köpt 5 procent av aktierna.
”Vi hörde av oss till Pernilla innan vi startade Djerf Avenue. Vi skulle ta en lunch, men sen blev den inte av. Sen blev den tillslut av, och nu sitter vi här”, säger Matilda Djerf till till DI Digital.
”Jag väljer att investera nu för jag tror och hoppas att det är bra att de kan få ut lite kapital så de kan fortsätta fokusera på det som är viktigt”, säger Pernilla Nyrensten som tillsammans med sin make Niclas Nyrensten sålde aktier för en bit över 600 miljoner kronor när Revolutionrace noterades för snart ett år sedan.
”Jag tycker det är viktigt att man delar med sig av den kompetens som man besitter, och också kapitalet, för att investera i innovativa och nytänkande bolag”, säger Pernilla Nyrensten.
Borås en gemensam nämnare
Utöver att Pernilla Nyrensten och Matilda Djerf har samma geografisk rötter (båda är från Borås) har deras respektive bolag många likheter, och då kanske särskilt att de är framgångsrika på sociala medier. Djerf Avenue betalar inte för någon marknadsföring utan förlitar sig på sina egna kanaler.
Pernilla Nyrensten ska nu stötta Matilda Djerf och medgrundaren Rasmus Johansson i arbetet med att ta fram en treårsplan för bolaget. Den kommer innehålla en satsning på den amerikanska verksamheten och målet är högt satt redan för innevarande år. Enligt prognosen ska omsättningen öka till 250 miljoner kronor.