Tillsammans med Swedbank kommer Breakits kommersiella team att ge sig ut på en Sverigeresa och träffa bolag och entreprenörer som förändrar landet till det bättre. Första trippen, med start denna vecka, går till den lilla orten Åsbro, tre mil söder om Örebro. Där har ett snabbfotat familjeföretag vänt kris till tillväxt – efter en dramatisk vändning.
Sverigeresan är ett annonssamarbete bestående av en serie om sju native-artiklar där Breakit och Swedbank träffar bolag och entreprenörer som förändrar. I storstaden, bruksorten eller förorten, vid foten av ett berg eller mellan två sjöar hittar vi fascinerande exempel på att hela Sverige inte bara lever utan även värnar om både hållbarhet och en sund tillväxt.
“Det är extra roligt för Breakit att komma ut i Sverige och träffa de bolag som både bidrar till ett hållbart samhälle och som har ett starkt tillväxtfokus”, säger Camilla Bergman, vd på Breakit.
Först ut i serien är ett bolag som drabbades hårt av pandemin men som snabbt hittade nya möjligheter, ställde om och nu kan investera i hållbar produktion.
“Vi på Swedbank gillar satsningen med Sverigeresan som syftar till att spegla det rika företagande som finns runt om i landet, inte minst det arbete de gör nu mot en mer hållbar verksamhet”, säger Tomas Zimmermann, Head of Sustainable Finance på Swedbank.
Nästa stopp blir i Alingsås, hos ett bolag som har en metod att rena vatten med hjälp av krabbskal. Därefter följer en rad spännande besök på olika platser runt om i landet.
Första delen i Breakits annonssamarbete med Swedbank finns redan nu att läsa på Breakit.se.