Sök ikon

Chimi når 100 miljoner – nu siktar de mot 1 miljard (på 5 år)

Hajpade glasögonmärket hade ett skakigt 2021 – men nådde ändå 100 miljoner.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Sagan om Chimi Eyewear började när en av grundarna, Charlie Lindström, hade svårt att hitta bågar som passade när han jobbade som stylist. För att råda bot på det slog han ihop sig med Daniel Djurdjevic och drog igång Chimi. Målsättningen har varit att “matcha alla uttryck och stilar i människors färgglada liv".

I höstas gick riskkapitalbolaget Eequity in med 80 miljoner i bolaget som sedan tidigare har Nils Tham, son till Lottie Tham som är storägare i H&M (och syster till Stefan Persson).

Nu meddelar Chimi att de nådde 100 miljoner kronor i omsättning i fjol – och att de siktar mycket högre.

“Vi ska nå 1 miljard i omsättning inom fem år”, säger Daniel Djurdjevic, vd på Chimi, som inte avslöjar några resultatsiffror.

Den resan ska de göra genom att bland annat tiodubbla omsättningen i USA – redan i år.

“Vår ambition har alltid varit att bygga ett globalt varumärke – och i år är året vi börjar satsa rejält på att skapa de förutsättningarna som krävs för att lyckas med det”, säger Daniel Djurdjevic.

Redan under 2021 kom hälften av omsättningen på marknader utanför Sverige. Nu har bolaget byggt om sin e-handel, som idag står för hälften av försäljningen, för att kunna öka takten utomlands och planerar också att öppna flaggskeppsbutiker i flera länder. Just nu letar man efter en lokal i New York.

“Även om vi ser störst tillväxtpotential i vår egna e-handel, så lägger vi mycket hjärta och själ i våra fysiska flaggskeppsbutiker”, säger Daniel Djurdjevic. 

“Vårt långsiktiga mål är att finnas världen över, både digitalt och fysiskt.”

Läs mer