Rapporten visar att intäkterna under januari till mars och uppgick till 2.661 miljoner euro, motsvarande en tillväxt på 24 procent i en jämförelse med motsvarande period 2021. Utfallet var samstämmigt med analytikernas snittprognos, enligt vad Nyhetsbyrån Direkt rapporterar.
I rapporten finns inga uppenbara spår av de fenomen som Netflix vittnade om häromveckan och som fick film- och seriestreamingsbolagets abonnentbas att krympa. Antalet streamingkunder hos Spotify växte med 15 procent, ungefär samma takt som de närmast föregående kvartalen.
Abonnenttillväxten överträffade bolagets förväntningar, skriver vd Daniel Ek i rapporten som då justerar från de bortfall som uppstod när bolaget beslutade sig för att lämna Ryssland.
Trött på jämförelsen med Netflix
I en intervju med Di Digital säger vd Daniel Ek även att han är trött på att jämföras med streamingtjänsten Netflix.
"Pressen gillar att jämföra oss med Netflix eftersom vi båda är aktiva inom media och merparten av våra intäkter kommer från prenumerationer. Men där tar likheterna i princip slut. Vi är en ljudplattform med tiotals miljoner kreatörer och hundratals miljoner olika spår, medan Netflix är en tjänst som gör direkta affärer med sina innehållskapare. Vi är två väldigt, väldigt olika bolag", säger Daniel Ek.
Gällande inflationen säger Ek att han inte ser det som en utmaning, utan att han är nöjd med nuvarande utveckling.
Det justerade resultatet var bättre än vad analytikerna hade räknat med.