Sök ikon

Lyko visar böckerna – gör oväntad förlust

Rickard Lyko. Foto: Sara Lindmark

Lyko växte i bra takt under det första kvartalet.

Men resultatmässigt går det sämre. E-handelsbolaget vände från plus till minus i det första kvartalet.

Investeringarna tynger.

Martin Hävner

Martin Hävner

martin@breakit.se

Reporter

På onsdagsmorgonen var det skönhets- och e-handelsbolaget Lykos tur att visa upp sina kvartalssiffror. 

Rapporten för det första kvartalet visade en omsättning om 553 miljoner kronor, motsvarande en tillväxt på drygt 26 procent. 

Rörelseresultatet blev -9,5 miljoner, en nedgång från 19,7 miljoner från motsvarande period föregående år. 

"Vi fortsätter enligt vår plan att investera i tillväxt vilket påverkar vårt rörelseresultat i kvartalet. Men vi ser att vi har goda marginaler på våra mogna marknader. Senaste utbyggnaden av automationen och fasta kostnader slår hårdare i vårt omsättningsmässigt minsta kvartal", skriver Lykos vd Rickard Lyko. 

"Just nu har vi överkapacitet i logistiken men den krävs för att hantera vår snabba tillväxt", skriver han vidare. 

Bruttomarginalen landade på 44,9 procent, lite mer än 1 procentenhet lägre än i fjol och det förklarar bolaget med vissa "breda kampanjer" och med den så kallade försäljningsmixen, det vill säga hur fördelningen mellan produkter med hög och lite lägre bruttomarginal har varit.

Lägst ned i resultaträkningen hittas ett resultat efter skatt om -14,1 miljoner kronor (15,7). 

Lyko hade ett starkt 2021 på börsen, och särskilt under hösten gick aktien uppåt. Men sedan kom techfrossan och den allmänna börsoron och sedan årsskiftet har kursen backat med nästan 42 procent. 

Läs mer