- Det här är första delen i Sverigeresan, där Breakit och Swedbank tar läsaren på en resa i Sverige och träffar bolag och entreprenörer som förändrar. I storstaden, bruksorten eller förorten, vid foten av ett berg eller mellan två sjöar hittar vi fascinerande exempel på att hela Sverige lever. Deras drivkraft är passion, deras motto är hållbarhet och blicken är fäst på långsiktig tillväxt. I Breakits och Swedbanks serie lyssnar vi på deras framtidsvision och drömmar men även vilka utmaningar de har. Och om de själva håller med om att de är några av Sveriges främsta förnyare.
Tre mil söder om Örebro, mellan Askersund och Kumla, precis invid sjön Tisaren, ligger den lilla orten Åsbro med knappt 1 500 invånare. Här finns familjeföretaget Alfapac, som växt till en omsättning på närmare 240 miljoner kronor och 90 anställda. Deras produkter används bland annat för att högspänningskablar i Östersjön inte får kortslutning, i vården och förpackningar till läkemedel.
Den tunna plastfilmen kräver millimeterprecision
Med kunder över hela världen som har specifika behov och en hög produktionstakt krävs IT-system som håller koll på att det blir en jämn produktion över dygnet och att kundernas behov möts. ”Jag tror att något som gjort att vi växt under åren är att vi har haft förmågan att anpassa oss till kundernas efterfrågan”, säger Alfapacs vd Mats Olson.
Som ett bageri med 500 recept
Det slamrar och surrar inne i den stora maskincentralen med fjorton meter i tak när Alfapac gör det som kallas för ”blåst film”. En stor tunn ballong blåses upp och är ungefär 200 grader varm när den kommer ut ur maskinen. Den leds upp i taket för att kylas ner och förs sedan till golvet och plattas ihop. Slutresultatet är plastfilm på rulle.
”Jag brukar likna oss med ett bageri, vi har 500 receptblandningar som kan bli 5 000 produkter. Det kan vara emballage där slutkunden vill skydda något under transport eller under vissa moment i sin tillverkningsprocess, eller en del av kundens slutprodukt”, säger Mats Olson.
Som en ballong innan den klipps till
Alfapac är en av Sveriges största producenter av industriemballage av plastfilm och deras produkt används inom allt från läkemedel och sjukvårdsprodukter som plåster och delar av stomipåsar, delar av avloppsrör vid relining eller allergifria kuddar, till produkter och emballage inom försvar och livsmedel.
”Vi vill göra något bra och vi jobbar stenhårt med att göra oss själva fossilfria. Redan idag har vi nästan 40 procent fossilfria plaster. Vi är extremt fokuserade på att reducera vårt koldioxidavtryck. Både genom att byta till ickefossila material och att reducera mängden material.”
Återvinner allt spill
Redan idag återanvänder Alfapac nästan all spillplast i sin produktion. Framåt vill de ta ett ännu större ansvar i kretsloppet, som att etablera nya flöden kring att återanvända spillet även ute hos kunderna.
”Det blir mer komplexa sammanhang att sälja i, men jag ser också väldigt många affärsmöjligheter i det”, säger Mats Olson.
Familjebolaget har 53 år på nacken. Att hela tiden tänka nytt och därmed fortsätta vara relevanta för kunder år efter år har varit både en utmaning och en framgångsfaktor. I mars 2020 såg det mörkt ut i kölvattnet av pandemin. Då kom Mats Olsons fru hem från sjukhuset som hon jobbar på och berättade att det fattades långärmade skyddsförkläden för IVA-vården av Covid-patienter. Det var ingenting Alfapac producerade. Men tolv dagar senare hade de etablerat kontakt, gjort prov, tillverkat prototyper, byggt om produktionsmaskiner och börjat tillverka.
Totalt producerade de 1,5 miljoner förkläden under pandemin, och plastfilm till andra tillverkare vilket resulterade i ytterligare nästan tio miljoner förkläden.
”Vi skrev 72 nya anställningsavtal under en extremt kort tid. Jag är otroligt tacksam att vi var lyhörda. Det blev ett lyckokast, annars hade vi fått permittera personal – i stället blev det vårt bästa år hittills. Att dessutom få bidra till något positivt för samhället, det kändes väldigt viktigt.”
Uppgraderade maskinparken direkt
För Alfapac blev det även en språngbräda till att uppgradera maskinparken för 25 miljoner kronor – den största satsningen i företagets historia. Investeringen är en del i omställningen mot en mer klimatsmart tillverkning.
”Vi kan använda ännu mer miljövänliga material, skapa ännu tunnare produkter och använda mindre energi”
”Vår målsättning är 100 procent ickefossila råvaror i vår process. Den här investeringen är en del i omställningen mot en mer klimatsmart tillverkning och kommer att hjälpa oss en bra bit på vägen dit. Vi kan använda ännu mer miljövänliga material, skapa ännu tunnare produkter och använda mindre energi, då den är väldigt energieffektiv. Swedbank har varit en fantastiskt god partner i den här svåra tiden och sett möjligheten i att vara med och investera”, säger Mats Olson.
”Jag får alltid ett varmt bemötande på Swedbank och alla är väldigt pålästa och insatta i våra behov och bransch. Jag känner mig trygg. Nu tittar vi på investering i solpaneler, och har bankens stöd även i den affären.”
Peter Sundkvist, kontorschef på Swedbank i Örebro kommenterar:
”Vi märker en ökad efterfrågan även från våra andra företagskunder om vägledning och finansieringslösningar i deras hållbara omställning och det ser vi såklart positivt på och vill, när det är möjligt, vara med som en långsiktig affärspartner.”
Vill du veta mer om hur du och ditt företag kan utveckla hållbarhetsarbetet utifrån er verksamhet och förutsättningar? Eller kanske få inspiration av entreprenörer som brutit ny mark? Då är du välkommen att läsa om våra tips och råd som ger dig bättre koll på företagande och entreprenörskap.
Läs mer om hur Swedbank jobbar med hållbarhet här!