Martin Lorentzon är ett av de mest välkända ansiktena i Breakits värld. Som entreprenör har han varit med och skapat två miljardbolag – Tradedoubler och Spotify.
De senaste åren har han dragit sig tillbaka från det operativa arbetet i Spotify, men har fortfarande både aktier och styrelsepost kvar. Istället har han gjort investeringar, bland annat i timmer(!) och hade för två år sedan ett omtalat Sommar i P1 (läs mer om det här)
Men nu har han något helt annat på gång.
Spotify-grundaren har nämligen dragit igång ett parfymhus. Det avslöjar han på parfym-startupen Sniphs blogg.
“Jag brinner för att utveckla saker som inte finns men som jag kan skapa stora, spännande förändringar i världen”, säger han.
“Det var förmodligen det som gjorde att jag grundade Spotify. Och nu MALO.”
För transparensens skull ska vi säga att vi inte riktigt vet vad ett parfymhus är och vi inte kan hitta något nytt bolag som är kopplat till Martin Lorentzon. Men han har tidigare investerat i Sniph och det är tidigare bekräftat att han och Sniph-grundaren Tara Derakshan är ett par. Det nya parfymhuset hr fått namnet MALO och har sex dofter.
Av blogginlägget framgår att det var hon som fick honom in på parfymspåret och att det var under en resa till Paris tillsammans med Tara Derakshan som han bad några parfymörer ta fram dofter baserat på det han gillade. Efter ett par rundor hade han fått fram två dofter han gillade.
“Båda dofterna tycker jag är gudomliga och använder dem dagligen i olika sammanhang”, säger Martin Lorentzon.
Han menar också att det finns paralleller till när han drog igång Spotify.
“Precis som med ljud hade dofter till en början inte en så stor betydelse för mig. Men mitt intresse har definitivt vuxit”, säger han.
“Jag tänkte inte på ljudböcker eller musik innan jag startade med Spotify heller, men ju äldre jag har blivit desto större betydelse har både ljud och doft fått i mitt liv. Nu luktar jag på allt, till och med mig själv”.
Breakit söker Martin Lorentzon.
LÄS OCKSÅ: Martin Lorentzons 9 bästa tips för att lyckas som entreprenörer