Svenska Weard drog igång 2019 med att tillverka underkläder av bambu. Sedan dess har de växt explosionsartat med flera hundra procent och nobbat riskkapital. Bolaget har sedan start arbetat regelbundet med influencers som marknadsfört underkläderna, bland annat Mathias Guss och Amanda Gyllensparv. Kunskaper och datamängder de nu har samlat på sig för att använda i den sprillans nya influencerbyrån Isme Icons.
“Detta har funnits i loopen det senaste året. Vi har hittat rätt i influenceraffären för Weard och kan nu applicera det vi har lärt oss på andra varumärken. För mig har det här dessutom varit en dröm sedan jag arbetade på ett skivbolag i Los Angeles för en massa år sedan – det fanns stort behov av management för influencers och varumärken”, berättar Melina Guelli, som grundat byrån tillsammans med Isabelle Wallin, Marwin Gordon och Joakim Falk.
Melina Guelli beskriver Isme Icons som en byrå som ska sätta både influencers och varumärken i första hand, med KPI:er på vardera sida. Målet är längre partnerskap. De kan komma att starta både influencervarumärken och kollektioner tillsammans med profiler. Detta skulle göra byrån till en konkurrent för både Hubso, som startar influencer brands, och rena nätverk som exempelvis We are Cube och Tourn.
“Det är klart att vi till en början kommer göra enstaka samarbeten. Vi måste testa för att hitta rätt.”
Det finns ju sjukt många influencernätverk. Ser ni inte det som en utmaning?
"Ja och nej, vi ser oss inte som ett klassiskt influencernätverk. Det vi vill visa är att vi ser helheten för att skapa större samarbeten och större kampanjer som blir en win win för båda parter för att kunna jobba långsiktigt. Och att vi har deras intressen som mål."
Bolaget ska samarbeta både med stora och mindre profiler, på samma sätt som de gjort hos Weard.
“På Weard har vi genomfört drygt 300 samarbeten med mikroinfluencers som har mellan 4 000 och 15 000 följare. Här har vi fått in bra data på vilka som konverterar för den målgruppen vi vill nå ut till. I och med att vi har en målgrupp som även andra vill nå så tror vi att vi kan hitta synergier till Isme. Vi har också gjort mycket reklam i några av Sveriges största poddar och samlat in data härifrån.”
Isabelle Wallin och Melina Guelli.
Isme Icons samarbetar redan idag med ett flertal profiler och varumärken, men Melina Guelli ber om att få återkomma om detta.
“Vi har till exempel kört kampanjer hos fem mikroprofiler med inriktning på mat som har mellan 5 000 till 10 000 följare. Räckvidden här uppgick till en halv miljon, så det är vi nöjda med.”
Bolaget kommer utgå från Sverige, men kan snabbt styra om.
“Vi har börjat arbeta så smått mot Storbritannien nu. Om vi får in en kund och ser att deras största målgrupp är i Storbritannien så kan vi börja arbeta med brittiska profiler.”
Kommer ni ta in några andra investerare i bolaget?
“Det håller vi öppet.”
Vad har ni satt för ekonomiska mål?
“Målet är inte att tjäna så mycket pengar som möjligt, utan vi behöver komma in och visa på resultat och att vi är bäst på det vi gör för att bygga upp en grund. Åtminstone till en början.”