Sök ikon

Knodd ökar takten – nu ska de bredda sig

Jakob Hedlund, vd Knodd. Foto: Istockphoto/Press

“Hittills har vi fokuserat på att göra en grej väldigt bra”, säger vd och grundaren Jakob Hedlund.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

De senaste åren har digitala vårdgivare skördat stora framgångar. Både Kry och Doktor.se har tagit in stora summor pengar i riskkapital och mer nischade aktörer som psykologappen Mindler har även börjat ta mer plats.

En annan i den genren är Knodd som riktar in sig på barn upp till 6 år. 
Och nu börjar de också få upp farten.

“Vi har vuxit 8-10 procent per månad sedan start”, berättar vd Jakob Hedlund.

“I år kommer vi landa på en omsättning på över 30 miljoner.”

Den omsättningen kommer med ett litet minusresultat på sista raden enligt Jakob Hedlund.

Bolaget grundades 2018 och har nu lyckats bli störst i sin nisch och 9.000 barn får vård via appen varje månad. Från att tidigare ha varit en rak nätläkare har Knodd nu fyllt sin app med all information man kan behöva som förälder och man kan också gå föräldrakurs i appen. 

“Vi har breddat vårt koncept från barnsjukvård till att vara ett mer kontinuerligt stöd för föräldrar, och målet är att bli ett one stop shop för barns hälsa”, säger Jakob Hedlund.

Precis som de stora digitala vårdjättarna får Knodd betalt av regionerna per samtal de tar emot och det är så de får sina intäkter.

Kan ni utmana de stora vårdjättarna?
“Vi är en underdog, men vi har vunnit vårt segment trots en bråkdel av det resta kapitalet. Mycket av vår tillväxt sker också genom att föräldrar pratar med varandra, 50 procent av vår tillväxt är organisk, så vi har väldigt nöjda småbarnsföräldrar.”

Knodd har historiskt tagit in ungefär 30 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Add Health Media.

“Snart blir det tal om en ny runda för att boosta tillväxten. Om 3 år är vi Europas ledande vårdtjänst för småbarnsföräldrar”, säger Jakob Hedlund.

Läs mer