Sök ikon

Systrarnas e-handel Geggamoja ökar: “Planerar en kapitalrunda i höst”

Sara Sidenbladh och Anna Rietz, systrar och grundare av Geggamoja.

Barnklädesmärket Geggamoja ökar omsättningen med över 100 procent. Men vinsten har uteblivit. Nu avslöjar de planen framåt.

“Idag säljs 80 procent via vår egna e-handel”, säger medgrundaren Sara Sidenbladh.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Geggamoja, som fokuserar på ekologiska och hållbara kläder för barn, grundades 2006 i en källarlokal av systrarna Sara Sidenbladh och Anna Rietz.

Redan från start satsade man på e-handel och under pandemin har det skett ett rejält uppsving i försäljning.

När bolaget stänger böckerna för 2021 visar man en omsättningsökning på 27 procent då man gick från 15 miljoner kronor till 19 miljoner. 15 miljoner kommer från onlineförsäljningen, en ökning med över 100 procent från året innan.

“Tillväxten tror vi beror på att intresset för att köpa hållbart med miljön i fokus ökar. I sämre tider väljer man att lägga pengar på sina barn, istället för att köpa sig en utlandsresa. Geggamoja var med även under finanskrisen, när vi var helt nya som bolag, och då var effekterna samma”, säger Sara Sidenbladh till Breakit.

Geggamoja hade tidigare ett utsatt mål på att nå 27 miljoner kronor för e-handeln under 2021, men flera utmaningar satte stopp för detta.

“Framför allt leveranssvårigheter som kom med covid-19 gjorde att vi inte fick våra planerade leveranser i tid, vilket resulterade att vi fick utmaningar att nå alla våra uppsatta mål.”

Och de svarta siffrorna på sista raden får vänta. Rörelseresultatet började dala under 2016 och har gjort så sedan dess med undantag för 2019. Exakt vad det landade på 2021 vill Geggamoja inte berätta.

“Det är ett negativt resultat, vi är medvetna om det, och har budgeterat för det under tillväxtresan. Vi investerar i IT och har det senaste året ökar personalstyrkan med över 130 procent.”

När hoppas ni gå med lönsamhet?
“Inom de närmsta åren.”

Geggamoja började med business-to-consumer-försäljning via egen e-handel, fysisk butik och återförsäljare. Idag samarbetar man med bland andra Åhléns, Stadium, Cdon, och är på väg in på Allegro, Zalando och Amazon. För tre år sedan tog de ett beslut om att produktdifferentiera sortimentet.
 
“Vi såg att efterfrågan var stor på produkter som återförsäljarna inte ville ta in. Det handlade om till exempel ytterkläder och funktionsplagg. Då skapade vi “online only”-kategori som bara säljs via e-handeln och på olika marknadsplatser.”
 
80 procent säljs idag via egna e-handeln.

“Hade du frågat mig för tre år sedan hade jag sagt tvärtom. Det betyder inte att det går sämre med återförsäljarna, men med vår nya strategi så har det lett till att vi äger mer av försäljningen.”

Geggamoja plockade in kapital första gången under 2020, när private equity-bolaget Klint Ventures gick in. Hur mycket de gick in med vill 

Hur mycket gick de in med?
“Det önskar jag att inte svara på, men Klint ger oss de pengar och den support vi behöver för att fortsätta tillväxtresan.”

Geggamoja planerar att göra en kapitalrunda till under hösten och öppna upp ytterligare för externa investerare. Detta för att kunna börja tänka utanför Sveriges gränser.

“Vi sålde på 42 olika marknader i fjol, men har bara e-handel på svenska och engelska. Därför bygger vi en internationell plattform där vi initialt kommer lansera på fem stycken fokusmarknader för att därefter växa vidare. Vi har trafik från övriga marknader som vi nu kommer att kunna ta bättre hand om och möta lokala önskemål med betal- och fraktlösningar.”

Läs mer