Sök ikon

Voi-ägaren VNV Global satsar på camping-tjänsten Campspace – ska expandera snabbt i Europa

Hugo von Donselaar, Campspace. Foto: Press/Montage

Holländska Campspace tar in över 30 miljoner – och köper tysk konkurrent.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

När pandemin dragit över världen har den drabbat hotell och besöksnäringen stenhårt. Den extravaganta hotellentreprenören Petter Stordalen berättade i slutet av mars 2020 att hans hotellimperium Nordic Choice förlorade en kvarts miljard varje månad.

Men det har samtidigt inneburit att intresset för att vara ute i det vilda har ökat (det har bland annat visat sig genom att nedskräpning i de svenska fjällen ökat.)

När världen nu öppnar upp sig så verkar det som att intresset för att vara ute i naturen håller i sig och nu satsar det svenska riskkapitalbolaget VNV Global på den holländska camping-startupen Campspace. Bolaget tar in 3 miljoner euro, motsvarande strax över 30 miljoner kronor i en nyemission där VNV Global leder rundan. 

Campspace är en bokningssajt som gör det möjligt att boka boende hos privatpersoner antingen i tält, med sin husbil eller husvagn eller i en liten stuga. Bolaget har byggt upp ett nätverk av värdar som kan ta emot och ge tips om lokalområdet.
“Alldeles för ofta begränsas folk eftersom det inte finns någonstans att spendera en natt”; säger Daan Sanders, på VNV Global.

“Här gör Campspace en stor skillnad genom att låsa upp områden som tidigare varit stängda och föra människor närmare varandra”.
“Deras nätverk av värdar, gäster och scouter gör att det går att ta många långa steg i hållbart resande och skapa en positiv påverkan på samhällen över hela Europa.”

I samband med investeringen köper Campspace också den tyska startupen Pop-up Camps och lägger därmed i ett slag till flera hundra platser att övernatta. 

Campspace grundades 2017 efter att Alexander van Nimwegen under en egen resa blev frustrerad över att han inte hittade något trevlig ställe att bo på. Efter att han kommit hem slog han ihop sig med kompisarna Hugo van Donselaar, Merijn Straathof och Jeroen Wielaards och drog igång Campspace. 

Sedan dess har bolaget vuxit med 300 procent varje år och har nu över 2.000 unika boenden att erbjuda i över 30 länder.

Läs mer