Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Växande Stepler ska öka takten internationellt – Bolt-veteranen ansluter

Albin Grkovic och grundarna bakom Stepler. Foto: Press

Stepler ökar intäkterna från 2 till 12 miljoner kronor, nu satsar de på att expandera och har rekryterat Albin Grkovic – som tog Bolt till Sverige.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Karlstadbolaget Stepler ska få människor att gå ut på fler promenader. Något de uppmuntrar till genom ett belöningssystem där steg ger poäng som i sin tur kan växlas mot presentkort, rabatter och prylar, från bolag som Nakd, Cmore och Storytel. För varumärkena ska fördelen finnas i både det positiva sammanhanget de syns i, liksom att användarna aktivt har engagerat sig för möjligheten att ta del av deras produkter.

Under 2021 passerade bolaget milstolpen 10 miljoner i omsättning (den landade på 12 miljoner för att vara exakt), vilket nu har bäddat för större expansionsplaner. Den expansionen ska ledas av Albin Grkovic i rollen som ny Head of expansion. Albin Grkovic har gjort sig ett namn på den svenska startup-scenen genom att ha etablerat mobilitetstjänsten Bolt på marknaden, som senare hade ett samarbete med just Stepler.

“Genom vårt samarbete såg jag verkligen vilken kraft Stepler besitter och att det är en otrolig kanal för att värva nya användare. Jag fick en god relation med Niklas och Daniel och redan då kände vi alla att det vore roligt att göra något ihop i framtiden”, säger Albin Grkovic.

Idag finns Stepler i Sverige, Polen, Norge och Tyskland, där de två förstnämnda marknaderna har kommit längst enligt Steplers vd och medgrundare Daniel Malmqvist.

Fokus framåt ligger dels i att vidareutveckla marknader som Tyskland och Norge, men också på att lansera i fler länder under året. 

“Vi har beslutat att vi ska in på ett antal nya marknader. Det är det som Albin ska undersöka nu, vilka det blir, hur de lokala marknaderna ser ut och vad vi ska göra”, säger Daniel Malmqvist och fortsätter. 

“Fokus är annars att vidareutveckla produkten, där vi också kommer att släppa en ny produkt inom inte allt för lång tid. Idag är vi 23 personer inklusive konsulter och ska dubbla antalet anställda. Det är mycket tjänster på nya marknader, men också en del inom tech.”

Albin Grkovic själv tror inte att det finns några problem med att sälja in Steplers tjänst på nya marknader runtom i världen.

“Stepler är i likhet med Bolt ett win-win-företag. För partners är det en otroligt kraftig kanal för att värva nya kunder men jag kan också se vad de gör för användarna, som tar 20 procent fler steg efter att de har laddat ner appen och samtidigt får något för det. Den affärsmodellen kommer att fungera på alla marknader”, säger han.

I år siktar Stepler på att fortsätta med ungefär samma tillväxt som tidigare, där bolagets omsättning under 2020 låg på 2,3 miljoner kronor och på 12 miljoner 2021. Några exakta siffror vill Daniel Malmqvist dock inte dela med sig av. 

“Vi vill fortsätta med samma tillväxttakt även i år. Och det tror vi att vi kommer lyckas med. Sen om vi växer med tre eller fyra gånger intäkterna, det vet vi inte riktigt ännu. Det blir lite osäkert med de tanke på alla nya marknader”, säger han.

Stepler har idag över 2 miljoner användare, där hundratusentals uppges vara inne i appen varje dag. Resultatet landade under 2020 på minus 2,6 miljoner kronor. 

Bolaget grundades 2019 av Semir Hadiahmetagic, Niklas Frisk och Daniel Malmqvist. 

Bland investerarna finns Daniel Wellington-grundaren Filip Tysander, Prisjakt-grundaren Jonas Bonde och hälsoentreprenören Ola Lauritzon.

Läs mer