Sök ikon

Lyft för Matsmart när priserna stiger – "Vårt bästa kvartal hittills"

Peter Beckius, global operativ chef på Matsmart. Foto: Press/Montage

Högre matpriser och allmänt sämre tider på gång.

Det ger lyft åt e-handlaren och maträddaren Matsmart.

Martin Hävner

Martin Hävner

martin@breakit.se

Reporter

Matsmart rear ut mat och andra konsumentprodukter som annars skulle slängas. Det är ett koncept som uppenbarligen passar bra i rådande tider. 

”I det senaste kvartalet ser vi en stark tillväxt i omsättning. Det ser ut att landa på en 35-procentig ökning från första kvartalet 2021. Det är vårt bästa kvartal hittills”, säger Peter Beckius, global operativ chef på Matsmart, till DI Digital

Livsmedelspriserna är på uppåtgående i hela världen, så även i Sverige. Saker som kaffe och tomater blev 20 procent dyrare under årets två första månader, rapporterade Dagens Nyheter nyligen. 

Under de senaste veckorna, efter Rysslands invasion av Ukraina, har Matsmart sett en ökad försäljning av krossade tomater, bönor och pasta. 

”Kopplat till den tilltagande inflationen i matpriser ser vi prishöjningar i alla led. Vi tror att vårt erbjudande är väldigt starkt med starka trender som e-handel och hållbarhet i ryggen. Vi möjliggör också för våra kunder att göra ett hållbart val genom att erbjuda attraktiva priser”, säger Peter Beckius till DI Digital. 

I fjol uppgick Matsmarts omsättning till 725 miljoner kronor. För 2022 är målet att passera 1 miljard kronor. Bolaget, som grundades 2013, gör fortfarande förlust. 

“Det vi ser framåt är att vi inte kommer behöva utöka vår kostnadsbas lika snabbt som omsättningen ökar”, säger Peter Beckius. 

LÄS MER: Inflationsrusning, lönehot och minskad efterfrågan – 11 techbolag om sin strategi i nya läget

Läs mer