Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

VD-RESAN

Camilla Bergman: Jag blev “uthängd” – och det blev en väckarklocka

Camilla Bergman, vd på Breakit.

Breakits Camilla Bergman blir själv granskad – och tvingas inse något om sig själv.

Camilla Bergman

Camilla Bergman

För två veckor sedan blev jag uppringd av en reporter från Dagens Media. De skulle göra en temavecka kring digitala prenumerationer och reportern ville intervjua mig om Breakits premium-affär.

Jag svarade glatt på frågorna och eftersom jag tycker att vi i media ofta är onödigt hemlighetsfulla försökte jag göra det så transparent och ärligt jag kunde.

Så i måndags, på väg in till kontoret, fick jag ett sms: “Du är på Dagens Media”. Jag surfade ivrigt in på sajten och tänkte väl att jag skulle mötas av en positiv artikel där jag lite avslappnat delade med mig av Breakits framgångsrika premium-affär.

Istället möttes jag av denna rubrik och ingress:

Okej, okej. illa var det inte. Utanför medie-ankdammen förstår man kanske inte ens vad jag reagerade på. Men där och då, en tidig måndagsmorgon efter en dålig natts sömn, ja då kände jag mig…orättvist behandlad. Till och med förbannad.

“Här är jag schysst och lyfter både det bra och det dåliga, och så blir det en negativ vinkel som dessutom illustreras med en bild på mig”, tänkte jag upprört och messade artikeln till min man för att få gnälla av mig.

Det tog ungefär 15 minuter. Sen insåg jag vad jag höll på med. Vilken egocentrerad primadonna jag är! Här gör Dagens Media en rejäl genomgång av digitala prenumerationer i vår bransch, med en spännande vinkel och bra insikter och lärdomar (läs den här här!). Och jag surar över att det inte blev ett idolporträtt? Skärpning, Camilla!

Pressansvariga ska kontrollera bilden 

Jag tänker på min lilla incident i veckan efter att det på senare tid varit flera diskussioner om medias rapportering av techprofiler. Vois grundare Fredrik Hjelm och Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski tog till Twitter och riktade skarp kritik mot journalister. ”Både jag och Sebastian har gjort hundratals intervjuer och flera lämnade en väldigt bitter eftersmak”, twittrade Fredrik Hjelm.

Det är inte första gången techprofiler kritiserar media. Varje vecka blir Breakits reportrar kontaktade av intervjupersoner som vill styra artiklar de själva är med i. Det är alla möjliga krav – från att en titel ska stavas på engelska med stor bokstav (det låter mer “mäktigt”) till att vinkeln inte var tillräckligt positiv.

Till och med på våra event, som på Breakit E-com day i onsdags, dyker vanliga tech-vd:s upp med pressansvariga hack i häl som ska godkänna citat. Bilden av dem själva ska kontrolleras, justeras och förbättras.

Pernilla Nyrensten, grundare av Revolutionrace, är ett befriande undantag – prestigelös men med humor och självförtroende. Till exempel skojade hon om att hon vägrade sitta bredvid Breakits Martin Hävner i soffan på E-com day då han kritiserat hennes bolag.

So what, vem bryr sig?

Förstå mig rätt – att diskutera medias ansvar är extremt viktigt. Vi har stor makt och behöver självklart också granskas.

Men efter veckans pyttelilla storm i ankdammen för mig insåg jag en annan sak: Att vara vd inom tech innebär också ett ansvar – att vara öppen med att man inte är perfekt. Och att inte ta sig själv på så himla stort allvar. 

Nej, jag har inte gjort en supervass PowerPoint-strategi på 10 sidor över Breakit Premium, vilket jag kanske borde sagt i intervjun jag var med i. Jag har helt enkelt inte prioriterat det (och går dessutom stenhårt in för att ”Culture eats strategy for breakfast”). So what? Vem bryr sig?

Att kunna släppa på kontrollen över vårt eget varumärke och kunna ta saker med lite mer av en klackspark är befriande. Och här kan faktiskt en artikel vara bra KBT-träning, insåg jag i veckan. Prova själv nästa gång en journalist ringer!

Trevlig helg!

Camilla Bergman, vd på Breakit

PS: Du som läste förra veckans vd-resa undrar kanske hur det gick på Breakits kickoff? Jag var frustrerad att jag och vi inte har en långsiktig vision för Breakit, och fick med mig en modell som heter Three horizons of growth att workshoppa kring. Jag kan avslöja att det gick över förväntan. Jag delade upp företaget i två grupper som fick tävla mot varandra och pitcha en konkret idé för Horisont tre. Det resulterade i två pangidéer och vi kommer troligtvis att gå vidare med en av dem.

Jag passar på att tipsa om:

  • 20 april: Product led growth. Få din produkt att sälja sig själv med Breakits kurs.

  • 4 maj: Future of transactions. Breakits nya fintech-event med fokus på transaktioner.

  • 12 maj: Investors in tech. Breakits nya nätverk för tech-investerare. För dig som vill träffa 50 andra investerare att lära av och eventuellt dela case med.

  • 13 maj: Tiktok-kurs. Väx ditt företag med världens mest snabbast växande plattform.

  • 13 maj: CPOs in tech. Breakits nya nätverk för CPOs som jag skriver om här ovan. Träffa andra produktchefer och bolla utmaningar.

  • 17 maj: Diplomerad kurs i employer branding. Ny omgång av succékursen som fick 4,9 av 5 i betyg!

Läs mer