Alla som någon gång har sökt vård vet hur pass svårt det är att hitta rätt. Ska man till vårdcentralen, en specialist eller, i värsta fall, direkt till akuten?
För att lösa det här problemet har Shina Hagh och Biyan Kaya tillsammans med Dilan Kaya dragit igång Bashi, en webbaserad plattform som ska hjälpa patienter till rätt ställe. Målet är att hjälpa så många patienter som möjligt med att hamna hos rätt vårdgivare, på rätt tid.Tanken är att det ska vara lite som 1177 fast bättre. För att nå minoritetsgrupper, som ofta har svårt att hitta rätt inom vården lanseras plattformen också på 10 språk till en början, något som kommer att utökas kontinuerligt.
Shina och Biyan har jobbat inom sjukvården som akutläkare och sjuksköterska, Dilan är jurist och har jobbat på IVO (inspektionen för vård och omsorg).
När de har gjort research inför att dra igång har ett återkommande tema från sjuksköterskor och vårdcentraler varit att de vill komma ut från telefonrummet och jobba mer med patienterna.
“Genom att mobilisera ut sjuksköterskor på vårdcentralen från telefonrådgivningen, ut till verksamheten, kan man öppna mer sjuksköterskemottagningar som tar hand om kroniskt sjuka patienter”, säger Shina Hagh.
“Man kan även optimera viktiga funktioner som till exempel hemsjukvård och diabetessjuksköterska mottagning.
I ett första steg kommer plattformen lanseras och vara helt kostnadsfri för de som söker. Nästa steg för Bashi blir att bygga in en bokningsdel i plattformen som gör att det ska gå att boka tid hos läkare eller vårdcentral. Genom att vårdcentralerna ansluter sig och betalar får Bashi intäkter.
Bygga upp och sluta avtal
Nu får Bashi in 10 miljoner från Fredrik Rapps bolag AFMS, pengar som ska användas för att bygga bolaget de närmaste åren och sluta avtal med vårdcentraler för att växa intäkterna.
Redan idag har Bashi ett avtal med Apotea. Om plattformen till exempel bedömer att du har en hälsporre så kan du med ett enkelt klick komma till nätapoteket där just de produkter som du behöver dyker upp. Bashi får då en del av försäljningen från Apotea.
Plattformen lanseras på 11 språk och hoppas på det sättet kunna nå de personer som annars har svårt att få rätt hjälp.
“Det är något som vi är väldigt stolta över”, säger Shina Hagh.
Kapitalet som nu kommer in ska ta bolaget till vinst, men hur stor omsättning de kommer ligga på om tre år har Shina Hagh svårt att svara på.
“Det beror på vad vårdcentralerna väljer att använda. Men målet är att vi ska nå en stor andel av de privata vårdcentralerna som har landstingsavtal i Sverige.”
Vi måste ju också ta upp frågan om varifrån namnet Bashi kommer. Det finns en helt naturlig förklaring.
“Det var nästan det svåraste med att bygga det här bolaget”, säger Shina Hagh.
“Alla medicinska namn är upptagna och varumärkesskyddade.”
Så efter otaliga workshops landade namnet till slut på plats.
“Alla vi grundare har kurdiskt bakgrund, så det var Dilan som kom på att vi borde ha något kurdiskt. Bashi betyder ungefär “hur mår du” och är något man säger när någon är sjuk.”