Ella är en medicinsk app som vill komplettera både mödravården och eftervården. I appen, som lanseras i vår, får gravida och nyblivna mammor individanpassade träningsprogram som förebygger och behandlar vanliga besvär som exempelvis graviddiabetes och postpartumdepression.
Framöver kommer Ella också erbjuda stöd från psykologer och dietister utöver fysioterapeuter.
Bolaget menar att mödravården idag saknar resurser och rutiner för samverkan mellan olika vårdyrken, för att effektivt kunna förebygga och behandla de besvär som drabbar de allra flesta av de som genomgår en graviditet.
“I USA finns det någon liknande tjänst men i Sverige och Europa finns ingen direkt konkurrent till oss som fångar in både graviditet och tiden efter förlossningen. Överlag är det få som fokuserar på det multiprofessionella stödet, vilket är av högsta vikt ur både hälsosynpunkt men också specifikt för denna målgrupp”, säger grundaren och vd:n Emelie Hollsten, som har cirka 60.000 följare på Instagram där hon huvudsakligen delar innehåll om föräldraskap och kvinnohälsa.
Nu har bolaget tagit in totalt 10,5 miljoner kronor. Första rundan i höstas stannade på 6 miljoner kronor och har nu kompletterat med ytterligare 4,5 miljoner kronor. Pengarna ska bland annat gå till vidareutveckling av appens AI som förutspår besvär och rekommenderar vård.
"Vi valde att inte lansera en sedvanlig MVP. Syftet med en MVP är ju att man vill testa sin produkt på marknaden och få customer validation. Och vi ansåg att syftet går förlorat om vi släpper exempelvis en artikelplattform då den produkten är för olik vår faktiska produkt. Ella kommer redan vid lansering att vara en fullskalig medicinteknisk produkt kombinerat med en vårdgivarplattform”, säger Emelie Hollsten.
Bolaget också fått in 400.000 kronor genom att vinna pitchtävlingen 60SecondPitch som arrangerades av Vaam. En som satt i juryn då var stjärninvesteraren Pär-Jörgen Pärson på riskkapitalbolaget Northzone, som hyllade bolaget efter vinsten.
“Ella är riktigt bra. Om Ella är internationellt kapabla så har de en unik chans eftersom den svenska barnmorske- och mödravårdsrollen är på internationell frammarsch”, sa Pär-Jörgen Pärson då.
“Från eufori till panik”
Inför lanseringen av appen i maj är Emelie Hollsten övertygad om att årets mål på 1200 betalande användare är lågt satt, bland annat baserat på att intresset för bolagets tjänst har varit väldigt stor i undersökningar inför lanseringen. Även om kurvan tycks peka uppåt för Ella nu har bolaget stött på flera motgångar längs vägen.
“Vår resa har varit en berg- och dalbana och vi har gått från eufori till panik flera gånger. Exempelvis hade vi tidigt en färdig deal med ett partnerskap med en av de största mödravårdskedjorna som vår affärsmodellen skulle bygga på. Efter ett tag visade det sig att avtalet hade blivit påskriven av fel person i bolaget vilket gjorde att hela dealen revs. Efter det kunde jag inte sova på flera veckor men tillslut landade vi på fötterna och ett avtal med regionen så det visade sig bli mycket bättre“, säger Emelie Hollsten.
Överlag har det gått bra för bolaget att få in kapital trots att de inte hade några tidigare kontakter att nyttja.
“Det har varit bra för oss att kvinnohälsa och femtech har medvind just nu. En annan styrka är vårt grundarteam som har bred vård- och entreprenörsbakgrund. Då vi inte hade några kontakter att gå via så jag tvingades vara en riktigt jobbig jävel för att få in investerare. Jag fick googla och läsa gamla Breakit-artiklar för att hitta namn att skriva till på Linkedin”, säger Emelie Hollsten, som har har drivit bolag i över tio års tid.
Framöver ser det även ljust ut för Ella gällande att få in kapital i bolaget.
“Vi för dialog med många VC-bolag och redan fått flera soft commitments. Vi har tänkt göra en riktig seed-runda efter sommaren när vi har lanserat vår produkt och har ett trackrecord att visa upp. Vi satsar på Sverige inledningsvis men planen på sikt är definitivt att bli stora i resten av världen”, säger Emelie Hollsten.
Shift drog efter att en granskning vi gjorde visade att knappa 1 procent av kapitalet från Sveriges största riskkapitalbolag investerades i startups med rötterna i förorten.
Efter förra årets succé där flera bolag fick tunga investeringar är den andra upplagan av Shift igång nu. Nu har de 450 ansökningarna sållats ner till de 34 absolut bästa som kommer att få pitcha sin idé framför en jury. Du hittar alla bolag som har gått vidare här.