Att tänka på miljön och jobba ekologiskt har blivit ett måste idag men det kan vara snårigt med vilka märkningar som verkligen är ekologiska.
I förra veckan granskade tidningen Sveriges Natur den snabbväxande svenska e-handlaren Equastrian Stockholm. Bolaget grundades av Johanna Ingelsson efter att hon i flera år letat med ljus och lykta efter snygga och bra ridkläder.
“Det var blaffiga loggor och boxiga modeller. Det kändes som produkterna var gjorda av män för kvinnor”, sa hon till Breakit i en intervju 2018.
En grundtanke med bolaget har varit att vara miljömedveten och Ingelsten har beskrivit sig själv som en “miljönörd”. De har bland annat tagit fram en symbol, ett grönt löv som står på vissa produkter. På bolagets sajt har det gröna lövet förklarats vara vid deras mest hållbara produkter.
Sverige Naturs granskning visar att det är svårt att veta om produkterna verkligen är ekologiska. Forskare har bland annat starkt ifrågasatt om Equastrians påstående om att en tillsats av kaffesump skulle göra kläderna till ett bättre klimatval. Kaffesumpen skulle ta bort en del av lukten och spara miljön genom att man inte behöver tvätta dem lika ofta.
Även de jackor som har sålts på Equastrian har 8 av 10 sagts vara “ECO”-vänliga. I själva verket är de tillverkade av nylon och polyester, material som enligt experter som Sveriges Natur talat med inte kan vara ekologiska.
“Vi har sökt information och även pratat med en av våra experter inom polymera material och man kan inte kalla ett polyestermaterial ekologiskt”, säger Ingegerd Hartmann, textilingenjör på det statliga forskningsinstitutet Rise till Sveriges Natur.
När Sveriges Natur ställer frågor om de kontrollerar vilken miljöpåverkan kaffesump i kläderna har svarar Johanna Ingelsson att de inte har någon dokumentation av det.
“Inte mer än att vi testar ju alla våra produkter jättenoga själva innan vi lanserar dem och tycker att det funkar jättebra.”
Sedan första delen av granskningen publicerades i förra veckan har Equastrian tagit bort det lilla gröna lövet från sina produkter, men det ska inte, enligt bolaget själva, ha med granskningen att göra.
“Nej, det handlar om en uppdatering av sajten”, säger Johanna Ingelsson, vd på Equastrian till Sveriges Natur.
Equatrian Stockholm grundades 2015 och har vuxit snabbt de senaste åren. 2020 omsatte bolaget 83 miljoner och gjorde en vinst på 8 miljoner.